A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) korábbi mosópor, folyékony mosószer és kézi mosogatószer tesztjéből kiderült, hogy a környezetkímélő, ökocímkés termékek legalább olyan hatékonyak mint a „hagyományos” társaik, ráadásul az áruk is megfizethető. Ezért a TVE arra is kíváncsi volt, vajon mit tudnak az általános tisztítószer néven forgalomba kerülő termékek, és ezen belül is, mennyire hatékonyak a független ökocímkés szerek.

A tesztelést megnehezítette, hogy az erre vonatkozó rendeletben nincs arra vonatkozó előírás, hogy pontosan milyen típusú koszt kellene eltávolítaniuk az általános tisztítószereknek. Vagyis a jogszabály a gyártóra bízza a tájékoztatást, ami így elég esetlegesre sikerülhet, ahogy azt a vizsgálódás ki is mutatta. Ezzel szemben, ha az általános tisztítószer EU Ecolabel címkével rendelkezik, a fentinél szigorúbb előírás vonatkozik rá, ugyanis az EU Ökocímkés általános tisztítókkal szemben elvárás, hogy el tudják távolítani a zsíros szennyeződést.

Az EU ökocímkét azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel.

Semmitmondó termékcímkék

A TVE drogériákban, szupermarketekben, webshopokban és MLM rendszerben kapható, 23 általános tisztítószert vásárolt a teszthez. A termékek egy jó részéről nem derül ki, hogy mire jó tulajdonképpen. A megvásárolt tisztítószerek csupán felénél tüntetett fel konkrétabb információt a gyártó az eltávolítható szennyeződés típusáról pl. zsír, vízkő, rozsda, szappanmaradék. A többi terméknél az „általános tisztítás” és ennek különböző, kreatívan megfogalmazott szinonimái szerepeltek, ami ugyan jól hangzik, de nem segíti a fogyasztókat.

A megvásárolt szerek közül 17 terméket laboratóriumban is bevizsgáltattak a fogyasztóvédők. Arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire hatékony zsíroldók. Azok a termékek kerültek laborba, amelyeknél a termékcímkén megemlítik, hogy eltávolítja a zsírt vagy a makacs szennyeződést, illetve amelyek EU Ökocímkével rendelkeznek.

Hogy teszteltek?

Az általános felülettisztítók hatékonyságának vizsgálatára egy nemzetközileg elismert protokoll van életben. Az eljárásban zsíros koszkeveréket égetnek rá egy sima felületre. Majd 10 ml hígítatlan tisztítószerrel, 20 oda-vissza dörzsölési ciklus után kiértékelik a szennyezett csempe felületet.

Melyik a győztes termék?

100 százalékot ért el a zsíroldási hatékonysági tesztben, és konkrét információt is szolgáltat, három olcsó, sajátmárkás termék: a Denkmit, a Domol és a Tesco általános tisztítószerei.

Második lett, szinte maximális 98 százalékos hatékonysággal az EU Ecolabel címkével is rendelkező Green Emotion termék, majd 80 százalékkal a Mr Proper általános tisztítója, habár a termékcímkén lévő tájékoztatás mindkét terméknél erősen hiányos.

A középmezőnyben is találhatók ökocímkés termékek, közepes hatékonysággal, de elfogadható árkategóriában: a Frosch levendulás tisztítószere, a Seventh Generation általános tisztító spray-je, és az Aldi sajátmárkás tisztítószere, a Tandil.

Végül, enyhe zsíroldóképességgel rendelkeznek, és ráadásul drágák az MLM rendszerekből beszerzett termékek, a Forever Aloe és az Amway univerzális tisztítószerei.

Ezt ajánlja a TVE

A teszt eredményei alapján az általános felülettisztítók használatát nem javasolja a TVE, mert a tisztításban nem tudnak sokat felmutatni, viszont plusz egy műanyag flakont jelentenek a háztartásban.

Ha mégis emellett a termékcsoport mellett döntünk:

  • Csak olyan terméket vegyünk meg, amelyikre rá van írva, hogy pontosan mire való, különben nem biztos, hogy alkalmas a kitűzött feladatra, és ezzel feleslegesen kerül be a háztartásba és a lefolyóba.
  • Válasszunk hiteles ökocímkével rendelkező terméket, mivel ezek garantáltan rendelkeznek zsíroldó képességgel, ugyanakkor minimalizálják a környezetterhelést.
  • Ha zsíroldásra legalább elméletben alkalmas terméket keresünk, lúgos kémhatású tisztítót válasszunk. Ezt jelzi többek között, ha szappant látunk az összetevők között.
  • Ha vízkőoldás a cél, akkor savas terméket vásároljunk. Erről árulkodik, ha a termék ecetet tartalmaz, vagy a címkén kifejezetten említik a vízkőoldó képességét.
További részleteket a tesztről itt olvashat.