Dobi László alapító-tulajdonos egy korábbi balesete okán hozta létre a kártérítésed.hu portált tavaly nyáron, azzal a céllal, hogy segítse a hozzá hasonlóan nehéz helyzetbe került autósokat.

Erről korábban a Totalcar is írt.

A szolgáltatás kétlépcsős:

  • Az autósok az első lépésben egy 5000 forintos kalkulációs díj fejében megtudhatják, hogy mekkora értékcsökkenési kártérítést kapnak egy elismert igazságügyi szakértő, Melegh Gábor módszere és képlete szerint. Ezzel az összeggel lehet a biztosítókhoz fordulni, amelyet azonban jellemzően a cégek nem szoktak elfogadni.
  • Utóbbi esetben, vagyis ha a kínált összeg alacsonyabb a kalkuláltnál, vagy a biztosító elutasítja a kérést, az autós megvásárolhatja a hitelesített szakértői véleményt, Melegh Gábor elektronikus aláírásával ellátva. Ennek a díja a kalkulált értékcsökkenés nagyságának függvényében változik: 50-100 ezer forint lehet, ugyanakkor ez az értékcsökkenéssel együtt ugyancsak visszaigényelhető a biztosítótól.

A biztosítók körében elterjedt gyakorlat szerint 6 éves korig és 60 ezer kilométer futásteljesítményig fizetnek értékcsökkenési kártérítést. Bár azt fontos tudni, hogy a kártérítésről szóló jogszabályokban nincs megkötés a korral, illetve a futott kilométerekkel kapcsolatban. A követelések elévülési ideje egyébként 5 év.

Mi az az értékcsökkenési kártérítés?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény alapján a károkozónak, illetve a károkozó felelősségbiztosítójának a károsult teljes kárát, beleértve a gépjárműben bekövetkezett értékcsökkenést is köteles megtérítenie.

Egy normális világban amikor a kárszakértő kimegy felmérni egy balesetet szenvedett autó állapotát, akkor nem csak a várható szervizelési költségeket kalkulálja, hanem megállapítja az autó kárkori értékét – mondta Dobi László.

Még formanyomtatvány sincs

Nem az én tisztem megítélni, hogy a valóságban miért nem így működnek a dolgok, de jelenleg a legtöbb biztosítónak még formanyomtatványa sincs az értékcsökkenési kártérítés igénylésére. Egyes biztosítók általános szerződési feltételeiben (ÁSZF) benne van, másokéban nincs – tette hozzá a kártérítési portál alapítója.

Fontos tudni, hogy az értékcsökkenési kártérítés egy létező fogalom, rengeteg jogszabály van rá, amely természetesen vonatkozik a károkozó biztosítójára és a károsultra is. A jogalkotó célja az volt, hogy a javítási költségeken felül kompenzálja azt az értékcsökkenést, amit a károsult az autó későbbi eladásakor szenved el, hiszen egy törött autó kevesebbet ér a piacon, mint egy sérülésmentes. Mi nem csináltunk mást, mint automatizáltunk egy folyamatot a jogszabályok betartása mellett, amely rendkívül transzparenssé és ügyfélbaráttá tette magát az eljárást – magyarázta Dobi László.

A biztosító nem hatóság

A biztosító – bármilyen félelmetesnek is tűnik esetenként – nem hatóság, hanem egy piaci szolgáltató. Sokan félnek szembeszállni velük, vagy esélytelennek tartják magukat. Ez pedig nem csak a magánszemélyekre, de egyes flottakezelőkre vagy autókereskedőkre is igaz – mondja Leel-Őssy Lóránt, a startup másik alapítója.

Volt egy ügyfelünk, aki megvásárolta tőlünk a hitelesített szakvéleményt, a biztosító pedig azzal utasította el a kártérítést, hogy az autó lízingelt. Furcsa módon arról már nem tájékoztatták, hogy ha a lízingcégtől kér egy igazolást, akkor jogosult az értékcsökkenési kárigényre.

Lehet, hogy sokan nem nézik jó szemmel a megoldásunkat, hiszen közismert, hogy egyes kártérítési ügyekre specializálódott ügyvédek és szakértők busás haszonnal dolgoznak, és nem ritka a 25-50 százalékos sikerdíj sem. Közben persze az autós is elégedett az ölébe hullott százezrek láttán, csak akkor lepődik meg, mikor megtudja, hogy ennél jóval több is járt volna neki – magyarázza Leel-Őssy Lóránt.

Számításaik szerint évente közel 90-100 ezer autós érintett lehet és jogosan kérhetne értékcsökkenési kártérítést a károkozók biztosítóitól. Éves szinten több milliárd forint kifizetéséről lehetne beszélni.

A rejtélyes „K-szorzó”

Számos biztosító is Melegh Gábor képletével dolgozik, ugyanakkor előfordult már, hogy ebben a számításba belekerült egy úgynevezett K-szorzó, amely egyszerűen felezte a kiajánlott összeget. Ugyanakkor örömmel értesültünk róla, hogy amikor fény derült a hibára, a következő számításokat már e nélkül végezték – mondják a tulajdonosok.

Mi nem feltételezzük, hogy ezt a biztosítók szándékosan csinálják, és nem is célunk, hogy a velük kapcsolatos ellenszenvet növeljük.

Ugyanakkor szeretnénk, ha ez az eljárás transzparensen működne mindenki számára, valamint mindenki megkapná azt az összeget, ami jár neki.

Az ügyfeleink 98 százalékban azt az összeget kapják meg a biztosítóktól, amit az általunk fejlesztett rendszer kiszámolt. Abban az esetben ha esetleg akadályokba ütköznek, akkor össze tudjuk kötni őket olyan ügyvédekkel, akik nem irreálisan magas sikerdíjért dolgoznak, hanem észszerű óradíjakkal - tették hozzá.