Az idei első kilenc hónapban 85 769 új személygépkocsit helyeztek forgalomba. Ez azt jelenti, hogy 9,3 százalékot esett vissza a belföldi autópiac – írja a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületére (MGE) hivatkozva a Hvg.

A tavalyi azonos időszakhoz képest az elektromos autók száma jelentősen nőtt, közel másfélszer annyi, 3437 új elektromos autót regisztráltak idén az első kilenc hónapban, mint 2021-ben. Ennek ellenére a regisztrált új autók mindössze 4 százaléka tisztán elektromos és hasonló arányt képviselnek a tölthető hibrid modellek. Az MGE arra számít, hogy az elektromos autók és a hibridek részarányának növekedése lassulhat a közeljövőben.

A használt személyautók forgalma 99 292 darabos behozatallal alig változott éves összevetésben, és június óta a tavalyi szint alatt van: a visszaesés oka elsősorban forint-euró árfolyam növekedése.

Az MGE éves szinten 125 ezer új személyautó forgalomba helyezésével számolt a januári előrejelzésében. Ehhez most annyit tettek hozzá, hogy akkor még nem volt háború, a járvány lecsengésével a piac helyreállására lehetett készülni. Ma már tudható, hogy az autóipar két nehéz év után az idén sem lélegezhet fel, a piac az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakába jutott, beleértve a javítási szolgáltatásokat is.

Az ukrajnai háború csak tetézte az amúgy is akut csip- és alkatrészhiányt, illetve teljes káoszt okozott az ellátási láncokban. A megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják teljesíteni, a kínálat szűkült, a modellválaszték hiányos. Az MGE ezek miatt az autópiac további visszaesésével számol.