Az utóbbi években jelentősen csökkent a magyarok mozibajárási kedve. A multiplexekben 2002-ig még meredeken emelkedett a mozik forgalma, ám 2005-ben esett az érdeklődés - tudtuk meg Lovász Andreától, a Palace Cinemas mozihálózat ügyvezetőjétől. Tavaly további csökkenés volt megfigyelhető - ami egyébként általános európai tendencia volt -, de már korántsem olyan ütemben, mint a megelőző évben. Lovász Andrea idénre már újból élénkülésre számít, amihez vélhetően a nyáron vászonra kerülő, népszerűnek ígérkező filmek is hozzájárulnak majd. 2004-ben 13 millió 604 ezer volt a magyar mozik össznézőszáma, majd 2005-ben 12 millió 93 ezer, 2006-ban pedig 11 millió 665 ezer volt ez az érték.

Az LCD-tévé a hibás?

Az ügyvezető a mozibajárás visszaesésének magyarázataként több tényezőt jelölt meg, ezek egyike lehet a gyengébb filmkínálat, és a házimozi rendszerek népszerűvé válása - a lakosság egyre nagyobb hányada engedhette meg magának, hogy LCD- illetve plazmatévét vásároljon. Lovász Andrea szerint mindezek ellenére az igazán látványos filmeket az emberek továbbra is moziban fogják megnézni. A gyors internet elterjedése szintén komolyan visszavetette a mozik iránti érdeklődést az utóbbi években, továbbá az illegális letöltések is megszaporodtak. Ez utóbbi ugyanakkor elsősorban a DVD-piacot érinti kedvezőtlenül, másodsorban pedig természetesen a mozikat is.

A nagy filmre azért beülünk

Lovász Andrea hangsúlyozta, hogy a mozibajárók két nagyobb csoportját lehet elkülöníteni: vannak akik rendszeresen, hetente, kéthetente megnéznek egy filmet, és vannak akik időszakosan, egy-egy "nagy" filmre ülnek be. Amikor egy-egy látványos alkotás - Harry Potter, Gyűrűk ura - a vászonra kerül, akkor hetekig kiugróan magas a látogatottság, amikor pedig szerényebb a kínálat, akkor csupán a "törzsközönség" keresi föl a mozikat.



Romantikus vígjáték és történelmi film a menő

A mozibajárási szokások kapcsán Lovász Andrea kiemelte, hogy a hazai közönség elsősorban a romantikus vígjátékokat és a látványos, esetleg történelmi filmeket kedveli. Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak itthon a saját alkotások, a magyar filmekkel kapcsolatos negatív előítélet kezd eltűnni. Az azonban megfigyelhető, hogy ha kijön egy gyengébb alkotás, az a következő hónapokban érezhetően visszaveti a magyar filmek iránti érdeklődést. A cseheknél vsizont - akiknél egyébként összességében többet járunk moziba - sokkal több hazai film készül, mint itthon belföldi, ennek ellenére Magyarországon határozott fejlődés figyelhető meg a saját filmek terén.
Mindemellett egyre több számítógép-animációs film kerül a vászonra - a legújabb ilyen alkotás a 300 volt. Ezek kedveltsége Lovász szerint elsősorban azzal magyarázható, hogy a legnagyobb célközönség, a fiatalok körében népszerű a számítógépes világ, így az ilyen jellegű filmeket is szívesen megnézik.

Jönnek föl a magyar filmek

Pár évvel ezelőtt ki lehetett jelenteni, hogy télen többet járunk moziba, mint a másik három évszakban, de mára ez megváltozott, és a mozibajárást sokkal inkább a filmek minősége, mint az időjárás határozza meg - véli a szakember. A Shreket például nyáron vetítették, és a jó idő ellenére rengetegen megnézték, az első részt 440 ezren, a másodikat 780 ezren látták. Hasonlóan népszerű alkotásnak bizonyult a Karib tenger kalózai, melynek első részére 250 ezer jegyet váltottak, míg a folytatást 550 ezren látták. Ezen filmek harmadik része egyébként hamarosan vászonra kerül, a kalózok május 24-én térnek vissza a mozikba, míg a Shrek következő epizódját június 14-én kezdik vetíteni.

A magyar filmek föntebb említett növekvő népszerűségét mutatja, hogy 2006-ban a Szabadság, szerelem című alkotás vetítéseire összesen 455 ezer jegy fogyott el, míg az Üvegtigris második részénél 310 ezer, a Rokonoknál pedig 190 ezer volt az össznézőszám. 2005-ben egyébiránt a magyar filmekre 1,6 míg tavaly már 2,2 millióan voltak kíváncsiak. Ha ezt a két értéket összevetjük a teljes nézőszámmal, akkor kiderül, hogy 2005-ben az eladott jegyek 13,2 százaléka, 2006-ban pedig 18,8 százaléka szólt valamelyik magyar alkotásra. A hazai filmek térnyerését az is mutatja, hogy míg 2005-ben a vászonra kerülő 226 mozifilm közül 17 volt magyar, míg 2006-ban a 222 alkotás közül már 27.

QP | Quality Placement