A kgfb-díjak átlagosan 15 százalékkal emelkednek az idén, de még ez a szint is mintegy 70 százaléka a 2010-es díjakénak és Európában a legolcsóbbnak számítanak. A 15 százalékos emelés oka, hogy a biztosítók díj/kár egyensúlya nem optimális számukra, vagyis ennél magasabb díjak lennénk indokoltak. A díj/kár egyensúlyt egyébként az alacsony üzemanyagárak is rontották, hiszen ha többen közlekednek akkor a balesetek száma is magasabb - hangzott el a Független Biztosítási Alkuszok Szövetsége (FBAMSZ) csütörtöki tájékoztatóján.

Papp Lajos, a szövetség elnöke elmondta, hogy az idei év a biztosítási piacon abban a tekintetben különleges, hogy az év végi kampányban már az autósok kevesebb, mint fele, mintegy 43 százaléka érintett. Idén az autósok 8-10 százaléka került ki az év végi váltók köréből. A szövetség nem vár 180 ezernél több biztosítóváltást. Ehhez hozzáadva a saját biztosítójukkal újraszerződőket és a becsődölt Astra még meglévő ügyfeleinek átszerződéseit, akkor sem lesz több 250 ezernél az újonnan szerződők száma, amely ez elmarad a tavalyi 270 ezres szinttől.

A biztosítók ennek megfelelően már egyre inkább az év közben váltókra koncentrálódik, az érintett 15 biztosító az elmúlt évközi időszakban összesen 77-szer módosította kisebb-nagyobb mértékben tarifáit.

Nagyon figyeljenek az astrások!

Az Astra biztosító csődje érdekes helyzetet eredményezett, hiszen ha nem mondják fel az ügyfelek a szerződésüket, akkor az automatikusan meghosszabbodik egy olyan cégnél, amely nem működik. Ráadásul, ha nem váltanak, akkor magasabb díjakkal kell számolniuk, így az FBAMSZ mindenképpen azt javasolja, hogy keressenek új biztosítót és lehetőleg ne is az utolsó pillanatra hagyja a váltást.

Az Astra csődje rávilágított egy olyan problémára, amelynek megoldását a FBAMSZ már régóta szorgalmazza: ez a direkt kárrendezés. Ennek lényege, hogy a balesetben résztvevő vétlen félnek ne kelljen megkeresnie a károkozó biztosítóját, a kárt saját biztosítójával rendezhesse, amely majd végigviszi a teljes ügyintézést.

Cselovszki Zsolt, az FBAMSZ gépjármű szekciójának elnöke a szektor egyik fontos kérdésének nevezte, hogy az ügyfelek egy cégnél ne csak a kgfb-t, hanem a casco biztosítást így egy menetben tudja megkötni, amely sajnos ma még nem általános gyakorlat.

Mi a helyzet a fideszes módosítóval?

A nemrég benyújtott kormánypárti módosítóval kapcsolatban, amely szerint a régi ügyfelek nem járhatnak rosszabbul, mint az újak, Papp Lajos elmondta: nem örülnek annak, hogy a javaslatot önálló képviselői indítványként nyújtották be, hiszen így nincs lehetőség a szakmai vitára. Ettől függetlenül a módosítás indokoltsága nem kérdőjeleződik meg, hiszen valóban fontos, hogy a régi ügyfelek ne kerülhessenek rosszabb pozícióba, mint a régiek.

A Napi.hu kérdésére, hogy a biztosítók elszenvedhetnek-e bevételcsökkenést emiatt, Papp Lajos azt válaszolta, hogy nem valószínű, ugyanakkor egy általános díjemelkedés elképzelhető. Papp megfogalmazása szerint a biztosítók lényegében azt tették eddig, hogy az új ügyfélszerzések költségeit a régiekkel finanszírozták, most azonban - ha a módosítót elfogadják - erre nem lesz lehetőségük.