A Magyar Közlönyben megjelent határozat előzménye az, hogy a Balaton vízszintjének 10 centiméterrel történő megemelése miatt szükségessé válik a Sió-csatorna rekonstrukciója is. Ezt az uniós Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) finanszírozza és a program a "Balaton levezető rendszerének korszerűsítése" címet viseli.

A kormány a mostani határozatban rögzíti, hogy az európai uniós forrás terhére nem elszámolható projektelemek kifizetése legkorábban csak a 2021-ben kezdődhet meg. További változás, hogy a beruházást két szakaszra bontja, a 2014-2020-as és a 2021-2027-es uniós programozási időszakhoz igazítva azt. A nem vízszint-szabályozási célból történő hajózsilip-építés projektelem - és annak járulékos költségeinek - a fedezete a 2021-2027-es programozási időszak európai uniós forrásai terhére történik.

A beruházás bruttó költsége 12 milliárdról 19 milliárd forintra emelkedik.

Ez év márciusi hír volt, hogy a korábbi 110 centiméterről 120 centiméterre emeli a Balaton vízszintjét az Országos Vízügyi Főigazgatóság és ehhez korszerűsíteni kell a Sió-csatornát. A tervezést és az építést a Strabag Építőipari Zrt. és a Colas Alterra Zrt. végezheti, nettó 12 milliárd 294 millió forintért. A munkát az uniós Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) finanszírozza. Ez azonban csak részbeni beavatkozás, mivel a következő évtizedben legalább 75,4 milliárd forint fejlesztést kell végrehajtaniuk az önkormányzatoknak, a strandok, kempingek és kikötők üzemeltetőinek - állapította meg a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) által megrendelt társadalmi-gazdasági kutatás.