A Napi Gazdaság cikke

Az amerikai és az európai fogyasztók életét is megkeserítette ugyan az éppen aranyvasárnap előtt - vagy ahogy az USA-ban nevezik a karácsonyi előtti utolsó szombatot, a szuperszombaton - leesett óriási mennyiségű hó, ám ez nem tartotta vissza őket attól, hogy megrohanják az áruházakat és a boltokat. A forgalom az óceán mindkét partján meghaladta a tavalyit, igaz, egy évvel ezelőtt, a válság elmélyülése nyomán kiugróan rosszul alakult a szezon. Az Egyesült Államokban a szuperszombat gyakran az év legforgalmasabb napja a kiskereskedelemben, amelyen akár 15 milliárd dollár is gazdát cserélhet. Ennek legkevesebb egyharmada esik az ország északkeleti részén tevékenykedő kiskereskedőkre, amelyeket alaposan megijesztett a hirtelen lehullott, helyenként 40 centi vastagra hízott hó. Egyes boltok szombaton délben bezártak, majd később újra kinyitottak - a hét vége összesített tapasztalatai szerint a hóhelyzet végül is nem rontotta az üzletet.

A légi forgalom leblokkolása és a városi közlekedés lelassulása miatt lassan indult a szombati forgalom, ám miután az emberek átvágták magukat a hótorlaszokon, beindult a shoppingolás. A vevők eddig halogatták vásárlásaikat, mert abban bíztak, hogy az ünnepek közeledtével egyre több árut leértékelnek az áruházakban, ám ez nem következett be, mivel a cégek a gyenge tavalyi szezon után konzervatívan készleteztek.


Nagy-Britanniában szintén dacoltak a fogyasztók az időjárással, pedig az ország közlekedése összeomlott a hóhelyzet miatt. A piackutatók első adatai szerint Londonban az aranyhétvége forgalma tíz százalékkal volt nagyobb, mint tavaly. A britek 140 millió fontot (157,5 millió euró) verhettek el három nap alatt és nagyjából egymillió ember tölthette vásárlással az idejét. A Visa kártyakibocsátó arra számít, hogy csak december 23-án 17 millió fizetési tranzakciót közvetít majd, ami 16 százalékkal lenne több a 2008. december 23-ainál. A cégek óvatos felkészülése és a nagyobb kereslet nyomán idén csak az áruk 40 százalékára adtak engedményt, szemben a tavalyi 90 százalékkal. Szakértők csak találgatják, mi lehet a "vásárlási düh" oka: talán az embereknek elegük van a válságból, és élvezni akarják a karácsonyt, vagy úgy látják, hogy a gazdaság már kifelé tart az alagútból.

 

Németországban szintén jobban alakult az elmúlt hétvége forgalma a tavalyinál - derül ki a HDE kiskereskedelmi szövetség jelentéséből. A különbség jelentős, ha nem is akkora, amekkorát sokan reméltek. A ruházati cikkek forgalmazóinak jól jött a rémes időjárás, sokan keresték a meleg ruhákat, cipőket, a fogyasztói elektronikai cikkek, ezen belül a lapos tévék, az okos telefonok és a háztartási kisgépek a hagyományokhoz hűen idén is jól fogytak. Emellett a HDE információi szerint ismét keresik a vevők az ékszereket.


Magyarországon fagyos volt a kereslet


A magyar kiskereskedelemre éppen ellenkezően hatott a hétvégi hóesés és a rendkívüli fagy: a rossz idő visszafogta a vásárlási kedvet. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint csak vasárnap délután érkeztek meg a vásárlók, akik elsősorban a főútvonalak menti áruházakat keresték fel. A kis alapterületű vidéki boltok pangtak az ürességtől. Kérdés, hogy a hétvégén kiesett forgalom a karácsony előtti hétköznapokon még bejön-e, hiszen a vásárlók jelentős része hirtelen impulzusok alapján dönt, azaz ha lát valamit, ami megtetszik neki, azt sokszor akkor is megveszi, ha éppen nincs rá szüksége.

QP | Quality Placement