A Napi Gazdaság hétvégi számának a cikke

− Hogyan értékeli a társaság szereplését az Aon Hewitt Legjobb munkahely felmérésében? Milyen változásokat hozhat a díj, milyen irányban gondolkodnak a további hr-fejlesztéseknél?

− A Mátrai Erőmű Zrt. (MERT) tavaly második alkalommal indult az Aon Hewitt felmérésén, miután 2009-ben a második helyezést szerezte meg. A 2011-es, nagyvállalati kategóriában elért első helyezésünket kiemelkedő eredménynek tartom, ebben a "csatában" leginkább saját magunkat győztük le, hiszen a 2011-es adatok a korábbi eredményeinkhez képest is lényegesen javultak. A munkavállalók többsége a 2009-es megmérettetés óta jobban figyel önmagára mint munkavállalóra, érzékenyebb lett munkakörülményeire és a kiegészítő ellátásokra, nagyobb figyelmet fordít a régió cégeire és általában a munka világára. Nagyobb beavatkozásra vagy módosításra nincs szükség, a cím elsősorban annak megerősítése, hogy amit csinálunk, az helyes és folytatható − természetesen a szükséges korrekciókkal.

− Melyek e korrekció lehetséges területei?

− A kevés gyenge pontot ismerjük és azokon tudunk is javítani. Ilyen például a teljesítménymenedzsment és a munkakörülmények további javítása. A hr-fejlesztések fókuszában ma az egészségmegőrzés és -fejlesztés áll, ez a tendencia az új nyugdíjtörvény nyomán megváltozott körülmények révén erősödött.

− Hogyan alakul a vállalat − illetve jövőbeni sikerességének − dolgozók általi megítélése?

− A dolgozók hisznek a cégben, a vezetésben, a válaszaik alapján a társaság legerősebb pontja a hitelesség és az üzleti hírnév. A MERT képes folyamatosan megújulni, az iparágban az elsők között hajtotta végre környezetvédelmi beruházásait, egyéb költségcsökkentő projekteket, és felelt meg minden kibocsátási értékével az uniós normáknak. A Paksi Atomerőmű Zrt. után a MERT termeli a legolcsóbb áramot Magyarországon, emellett folyamatosan vizsgáljuk az alternatív tüzelőanyagok felhasználási lehetőségeit. Az erőmű Magyarország áramfelhasználásának 16 százalékát adja (teljes egészében hazai ásványi vagyont hasznosítva), átlagára mindig a gázbázisú termelésé alatt van.

− Az energetikai dolgozókra jellemzően az átlagosnál magasabb elkötelezettség jellemző. Hogyan alakul ez a MERT-nél?

− A 2009-es és a 2011-es felméréskor központi kérdés volt az elkötelezettség, a 83 százalékos tavalyi elkötelezettségi index kiemelkedő eredmény egy nagy létszámú nehézipari vállalatnál. Célunk, hogy ez a következő években se csökkenjen. Az elköteleződés a bizalom jele, ezt pedig világos jövőképpel, nyílt kommunikációval, időben meghozott döntésekkel, jól előkészített intézkedésekkel és a biztonságérzet erősítésével lehet fejleszteni. A dolgozók a fizetésükkel és a gondosan kialakított szociális hálóval együttesen elégedettek, a jövedelmek a vállalatnál 38,3 százalékkal magasabbak az országos átlagnál.

− A lojalitást erősítheti a belső kommunikáció, a kétirányú információáramlás. Terveznek ilyen irányú fejlesztéseket?

− A belső kommunikáció az egyik legfontosabb stratégiai eszközünk, a belső hírlevél például hetente eljut minden dolgozónkhoz. Emellett a MERT Magazin évente kétszer, mintegy 100 oldalon informálja a munkatársakat a cég ügyeiről. A vezetők rendszeres tájékoztatást adnak beosztottaiknak a társaság aktuális helyzetéről, havonta pedig legalább egy alkalommal az üzemi tanácsokat informáljuk. A folyamatos vezetőképzés meghatározó eleme a kommunikációs készségek fejlesztése, emellett a megújult vállalati honlap és az elindult Facebook-kommunikáció is segíti a munkatársak információhoz jutását. A továbblépés lehetősége a kétirányú kommunikáció megteremtése, amit az üzemitanács-ülések és a központi szakszervezeti értekezletek mellett a közösségi média lehetőségeinek kihasználása, illetve ezen kívüli elemek segíthetnek, mert dolgozóink egy része még nem használja a számítógépet.

− Milyen tényezők alakítják a munkahelyi kultúrát a MERT-nél? A cím elnyerése jelenthet előnyt a képzett munkaerő megszólításában?

− A MERT integrált energetikai vállalat, a külszíni bánya és az erőmű összevonásával jött létre 1993-ban, a társasági kultúrát, arculatot a két eltérő szakmai kultúra hagyományai határozzák meg, de a működésre hatással van a vegyes, többségében német tulajdonosi kör is. A vállalat számos regionális, kulturális és egyéb civil rendezvényt támogat, illetve lehetőségeihez mérten a környező települések szociálisan rászoruló polgárait is, például ingyenes téli tüzelővel. A női munkavállalók önálló szerveződését szolgálja a ME Nők, amely egyre több sikeres rendezvényt szervez, nemcsak nőknek. Az erőműben sok családból 2−4 fő is dolgozik, a Mátra Sportegyesületben pedig 430 dolgozónk és családtagja sportol aktívan. A Legjobb munkahely cím leginkább az összetartozást erősíti, hiszen bár sokakat vonz az elismerés, az igazi specialistákat − akikből hiány van a munkaerőpiacon − "nem hatja meg". Társaságunknál egy éve teljes létszámstop van érvényben, ezért csupán néhány szakembert és csak kulcspozíciókba veszünk fel.

− Mennyiben jelenthet új helyzetet 2013 munkaügyi szempontból?

− A jövő év komoly kihívásokat hoz a vállalatnak, a közterhek 20-30-50 százalékkal is növekedhetnek, emiatt munkahelyeket is meg kell szüntetnünk − azonban továbbra is szeretnénk a legjobbak között maradni. Az európai gazdaságpolitika nem kedvez a munkavállalóknak, a legtöbb vállalkozás leépítésre kényszerül, a politikusok költségtényezőként tekintenek a munkaerőre, megszorító intézkedéseikkel több millió munkahely megszűnését okozzák. A MERT négy telephelyén ma 2250 fő dolgozik, átlagéletkorunk 45,5 év. A közeljövőben 10 százalékos leépítéssel számolunk, a létszám így jövőre 2000 fő körül alakulhat. Az elmúlt öt évben uniós döntések miatt jelentősen korlátozni kellett a széntermelést, így a leépítési kényszer bár általános, leginkább mégis a bányászati telephelyeinket érinti.

QP | Quality Placement