Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Május 27-e óta Magyarországon kétféle árazást alkalmaznak a benzinkutakon: a hatósági áras üzemanyagból csak a magyar forgalmi engedéllyel és rendszámmal rendelkező autósok vásárolhatnak, mindenki más "piaci" árat fizet.  A portál megkereste az ügyben az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezetet, amely azt írta, hogy bár még nem tudták alaposan elemezni a kialakult helyzetet, nagyon meg lennének lepve, ha mindez összhangban állna az uniós szabályokkal.

Nincs olyan ok, ami miatt meg kéne különböztetni a más országból érkezőket a benzinár tekintetében. Azt várjuk, hogy az Európai Bizottság minél hamarabb és minél alaposabban vizsgálja meg a helyzetet

 - írták.

A németek sem tudták átvinni a csak külföldiekkel megfizettetett autópálya-matricát.

Már vizsgálják

Az Európai Bizottság még nem adott ki az ügyben hivatalos állásfoglalást. Bizottsági forrásoktól azonban az Euronews úgy értesült, hogy már vizsgálják a magyar kormány újabb lépését - melyről egyébként ők is csak a sajtóból értesültek. "Mind a tartalmát, mind az érvényességét vizsgálni fogjuk ennek az intézkedésnek, hogy megértsük a mögöttes motivációt, vagy az esetleges igazolhatóságát a lépésnek" - nyilatkozta egy, az ügyet jól ismerő hivatalnok.

"Egyértelműnek kell lennie, hogy az áruk és szolgáltatások szabad mozgása az unió belső piacán az egyik legnagyobb erősségünk. Minden, az egységes szabad piacot érintő intézkedést csak a közrend, a közegészség vagy a közvédelem veszélyben forgása magyarázhat, esetleg más, nem gazdasági, mindenkire nézve kötelező elvárás. Korlátozás csak akkor vezethető be, ha a fent felsoroltak védelmét szolgálják és arányosak" - tette hozzá.

Az uniós direktíva alapján ugyanis minden tagállamnak biztosítania kell, hogy a területén működő cégek nem diszkriminálják a szolgáltatásukat igénybe vevőket állampolgárságukra vagy lakóhelyükre hivatkozva. Az, hogy bizonyos szolgáltatásokat megtagadjanak, vagy magasabb áron tegyék elehetővé számukra, jogellenes. A Bizottság épp ezért szigorúan figyeli a fentiek betartását.

Kapóra jönne a kormánynak a külső nyomás?

Eközben a Facebook-on egyre többen osztanak meg egy bejegyzést, ami szerint a most bevezetett kettős árazás már a hatósági áras benzin kivezetését készíti elő. Az érvelés szerint a kettős árazás diszkriminatív voltával a kormány is pontosan tisztában van, azonban a kormánynak kapóra jönne, ha a magyar gazdasági szereplőknek súlyos terhet jelentő benzinárstopot hivatalosan külső nyomásra lehetne megszüntetni.

Az Inforádiónak adott interjújában Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is elismerte, hogy a 2000 milliárd forintra rúgó költségvetési kiigazítási csomag leginkább támadható eleme a kettős benzinár, azonban úgy látja, "jó érveik vannak" annak alátámasztására.

Amennyiben a magyar kormány beleáll a kettős árazásba, akkor annak uniós intézményeken keresztül történő megszüntetése éveket venne igénybe, ami már csak azért se valószínű, mert egy eleve ideiglenesnek szánt intézkedésről van szó.