Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az autósok szempontjából jól szerepeltek az olajárak az év utolsó hónapjaiban. Október elején 80 dollár feletti szinten mozgott a Brent olaj árfolyama, majd meredek lejtőre került. November végén 60 dollár alatt volt a jegyzés, ez pedig 1990 óta a negyedik legnagyobb mértékű havi olajárcsökkenést jelentette.

Ennek eredményeként az üzemanyagok is olcsóbbak lettek: október közepén a benzin piaci átlagára 398 forint volt, a gázolajé pedig 433 forintnál tartott, míg a karácsony előtti héten a benzinnél 351 forint, a gázolajnál 398 forint volt az átlag.

Széles a skála

Ahogy a fenti áresésre, legalábbis annak mértékére nem lehetett előre számítani, így nehéz megmondani, hogy jövőre milyen olaj- és üzemanyagárakra lehet számítani. Ugyanakkor több tényező van mindkét oldalon: azaz lehetnek az olajdrágulást elősegítő fejlemények és olyanok is, amelyek az alacsonyabb árszint felé vihetik az árat. Ezeket szedtük össze a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb inflációs jelentése alapján.

A jegybank a szeptemberi előrejelzésében még 75,4 dolláros éves átlagos olajárral számolt 2019-ben, az új prognózis azonban 61,2 dollárról szól és nagyjából ezt a szintet lőtték be a következő évekre is. Fontos azonban, hogy az olajárak alakulását számos tényező befolyásolhatja, így az előrejelzés bizonytalan alapokon áll.

A Consensus Economics összesítette a 2019-es árprognózisokat, amelyek szerint 50 és 87,5 dollár között mozoghat az árfolyam. Ha az 50 dollár körüli jóslat jön be, akkor a magyar autósok árcsökkenésre számíthatnak a kutakon, ha a másik közel 90 dolláros prognózis válik be, akkor drágulás jöhet.

Pro és kontra

A jegybanki szakértők szerint az olajdrágulás mellett szól, hogy 2019 májusában lejárnak az Iránnal szembeni szankciókra vonatkozó felmentések, ez pedig az olajexport és a világszintű olajkínálat szűkülését eredményezheti. Ugyancsak felfelé húzhatja az olaj árát a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet 2020. január 1-jétől életbe lépő szabályozása is, amely alacsonyabb kéntartalmú üzemanyagok alkalmazását teszi kötelezővé a tenger- és óceánjáró hajók számára.

Árcsökkenést eredményezhet viszont, a kínai gazdaságban a kereslet lassulása mellett az is, ha javul Kína energiahatékonysága. Szintén lejjebb viheti az árakat, a kereskedelmi feszültségek esetleges fokozódásából eredő olajkereslet-csökkenés. Az olajárak csökkenésének irányába hathat az USA gyorsan bővülő palaolaj-kitermelése is.

Magyarország érzékeny

Az olajár minden országban befolyásolja az inflációt, Magyarország ebből a szempontból jobban ki van téve a piaci mozgásoknak.

Az olajárak változása rövid időn belül megjelenik az üzemanyagárakban. Az üzemanyagárak elmúlt időszakban megfigyelt jelentős változékonysága érdemi hatást gyakorol a hazai inflációra, amit az is magyaráz, hogy az üzemanyagok fogyasztói kosárban betöltött súlya gazdasági fejlettségünkhöz viszonyítva jelentős, illetve közel kétszer akkora, mint a régió más országaiban. Ennek következtében a hazai infláció nemzetközi összehasonlításban is érzékeny az olajárak változására

- áll a jegybanki elemzésben.

A tényadatok szerint ugyanis novemberben az előző hónaphoz képest 0,3 százalékkal csökkentek az árak, a havi inflációs mutatónál az üzemanyagok jóval nagyobb mértékben, 4,7 százalékkal csökkentek.

Bár az év utolsó negyedében masszívan csökkentek az üzemanyagárak, az idén összességében drágulásról van szó a KSH által mért átlagok alapján. Tavaly a benzin ára 339 és 369 forint között mozgott, a gázolajé pedig 339 és 378 forintos intervallumban volt, 2018 első hónapjaiban pedig 360-370 forintnál járt mindkettő.