Június 14-én már tűz ütött ki a Mol Nyrt. Dunai Finomítójában. A százhalombattai üzem csak kisebb leállásra kényszerült, de a hazai ellátás legnagyobb részét fedező finomító problémája rávilágított arra, hogy nagyon nehéz fenntartani a hazai ellátást. Főként úgy, hogy az OMV schwechati egységében szeptember-októberig tartanak a javítások, ami miatt az importlehetőségek is szűkültek.

„Ha ott beüt a karch, akkor vége. Van egy 90 napos üzemanyagkészlete az országnak és utána kész, annyi. Bicikli, szamár, ló, ez kerülhet elő” – mondta el Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke az RTL Klub Reggeli című műsorában a százhalombattai finomító fontosságáról. Szavai szerint az olajüzem végsebességén működik, és egy váratlan technikai probléma esetén nincs más alternatíva a hatósági áras üzemanyag kitermelésére.

A hatósági ár miatt becsődölhetnek a benzinkutak

A szakértő szerint a július sorsdöntő hónap lesz a magyar üzemanyag-ellátás tekintetében: ekkor a legnagyobb az üzemanyag-fogyasztás a turizmus, a Balkán felé hazautazó vendégmunkások és a mezőgazdasági munkák miatt. Így júliusban derülhet ki, hogy fenntartható-e októberig a hatósági ár.

A magyar kormány ugyanis október 31-ig meghosszabbította az üzemanyagárstopot, ami Egri Gábor szerint azt eredményezheti, hogy naponta egyre több több bezárt benzinkúttal találkoznak az autósok. Azt mondta: „amíg a hatósági ár lesz, ez fenn fog állni.”

A jelenleg helyzet a fegyveres konfliktus nélkül is kialakult volna. Sőt még rosszabbul állnánk, ha a háború miatt nem esett volna vissza a legtöbb országban a fogyasztás - mondta az elnök.

Korábban az Egri által vezetett szövetség kérte is autósokat, hogy lehetőség szerint inkább használják a tömegközlekedést, hogy ne legyen súlyosabb az ellátási válság.

Nehéz augusztus vár a benzinkutakra

Az üzemanyagárstop tavaly november 15-én kezdődött és jelenleg úgy tudjuk, hogy idén októberig biztosan kitart. Bár az Orbán-kormány a korlátozás hatálya alatt több könnyítésről döntött, amely terhet vett le a kiskereskedőkről – köztük elsősorban a kis benzinkutakról – mégis torz piaci környezetben működnek.

A literenként 20 forintos támogatás egyfajta lélegeztetőgépként működik – mondta Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu alapító tulajdonosa a Napi,hu-nak korábban. Várakozása szerint az augusztus 1-jei dátum lehet a vízválasztó, mert ekkor dönthet úgy több száz benzinkút, hogy a továbbiakban nem veszi igénybe újabb három hónapra az állami támogatást, hanem inkább lehúzza a rolót, mert kifogyott a tartalékokból és kifogyott az ötletekből is, és már nem tud hová hátrálni.