Egy év alatt mintegy ezerrel nőtt a működő üzletek száma, ami a kiskereskedelmi üzlethálózat 0,6 százalékos bővülését eredményezte - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Tovább lassult a működő üzletek számának növekedése 2004-ben. 1999-ben még 6,5 százalékkal, 2000-ben 4,5 százalékkal, 2001-ben pedig 2,4 százalékkal nőtt a működő üzletek száma, majd 2002-től a növekedési ütem 2 százalék alá csökkent. 2002-ben 1,8 százalék 2003-ban 1,1 százalék, 2004-ben pedig 0,6 százalék volt a növekedés mértéke az előző évhez viszonyítva. Az éves szinten 960 egységgel történt bővülés a nem élelmiszert forgalmazó üzletek ennél nagyobb számú növekedéséből (1913 egység) és az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek állományának visszaeséséből (1311 egység) tevődött össze. A IV. negyedévben ismét több nagy alapterületű kiskereskedelmi létesítmény nyitotta meg kapuit. Új értékesítési formaként jelentek meg az outlet-központok: a biatorbágyi Premier Outlets Center november közepén, a törökbálinti GL Outlet december elején nyílt meg. A bevásárlóközpontok számának további gyarapodását eredményezte az Újpesten megnyílt Stop.Shop. Így 2004-ben, éves szinten összesen 7 új bevásárlóközpont jelent meg a hazai üzlethálózatban, amely a 2003-as megtorpanáshoz képest - amikor csupán 2 új létesítmény nyílt meg - jelentős növekedést jelent. A hipermarketek közül a IV. negyedévben egyedül a Tesco terjeszkedett, újabb három városban várja a vásárlókat: Kalocsán, Kiskőrösön és Komlón. Ezzel együtt 2004-ben összesen 7 új hipermarkettel bővült a Tesco hálózata, amely így már 40 üzletet működtet Magyarországon. Az Interspar a 2004. évi 2 új egységének megnyitásával immár 18 hipermarkettel rendelkezik, míg az Auchan és a Cora 1-1 újabb egységet nyitott meg tavaly, így a számuk 2004 végére összesen 9-re, illetve 7-re emelkedett. Említésre méltó a Lidl-diszkontlánc megjelenése a hazai élelmiszer-kiskereskedelmi üzlethálózatban, amely 2004. IV. negyedévi indulásakor 18 egységet nyitott az ország több pontján. A szakáruházak terjeszkedése is tovább folytatódott, hiszen az OBI három, a Media Markt egy újabb üzletettel bővítette hálózatát a IV. negyedévben. A Media Markt esetében további változást jelent, hogy a budapesti Europarkban lévő egység helyén Saturn néven új, de a Media Markt holdinghoz tartozó műszaki áruházlánc jelent meg, amelynek a szintén fővárosi Mammut bevásárlóközpontban is nyílt egy üzlete. Éves szinten összesen 14 szakáruházzal bővült az üzlethálózat, ami a 2003-as év 8 új szakáruházához képest is számottevő gyarapodást jelent.
QP | Quality Placement