Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Előfordulhat, hogy a stroke-os beteg vár, míg a köröm alatti szálka eltávolítása éppen zajlik - így reagált Kunetz Zsombor, orvos, egészségügyi elemző a Facebookon megjelent posztjában arra a tegnapi hírre, hogy biciklis mentőegységek bevezetését tervezi az Országos Mentőszolgálat (OMSZ).

Kiemelte:

a nagyvárosban nem azért nem ér ki a mentő, mert a dugóban elakad, hanem azért, mert a mentőhívások számához képest kevés a mentőegység, ezen az sem fog segíteni, ha a meglévő állományból válogatnak bringás mentőket, hiszen, akkor az ott szolgálatot adó éppen a mentőautóról fog hiányozni.

Vagy mentőegységből kell több, azaz plusz humánerőforrás, vagy kevesebb hívásra kell reagálnia az OMSZ-nak.

Az OMSZ vezetésének definiálni kell, hogy mi minősül mentőfeladatnak, és mi utasítható el.

Példaként említi Kunetz Zsombor, hogy a mentőhívások jelentős része jó eséllyel nem klasszikus mentő munkát igényel, elég csak a Covid-tesztelésekre gondolni. Súlyosbítja a helyzetet a budapesti kaotikus betegellátás, valamint a folyamatosan lemondó kórházi osztályok helyettesítése, ami szintén pluszt terhelést jelent az OMSZ-nak. Ez a szervezetlenség senkinek sem jó, frusztráló a mentőegységnek, hogy tudásához képest olyan feladatot kap, ami sokkal alacsonyabb kompetenciával elvégezhető lenne, frusztráló a betegnek, hiszen nem jön a mentő, frusztráló az egyik kórházból a másikba átszállítást kérő orvosnak is, hiszen szeme előtt úszik el a beteg esélye a gyógyulásra, de ugyanígy frusztráló a mentésirányítónak is, hiszen nem tud oda küldeni mentőegységet, ahová nagyon kellene.

A bringás mentésnek igenis megvan a maga helye, írja a szakember. Hozzáteszi: akár nyaranta a parkokban, nagyobb rendezvényeken, futóversenyeken, de nem fogja tudni kiváltani a menedzsment alkalmatlanságát, a szervezetlenséget, és a ellátórendszer hiányosságait

Kiakadtak a mentődolgozók is

Ismét elmaradt az érdekképviselettel való egyeztetés, így reagált a Magyarországi Mentődolgozók Szövetsége (MOMSZ) arra a hírre, hogy az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kerékpáros mentők bevezetését tervezi, és hamarosan a tesztüzem is elindul. Valamint másik problémaként felvetik, hogy a Közép-magyarországi régió, és azon belül a főváros az egyik legleterheltebb terület.

A javaslatot elhamarkodottnak és szakmailag megalapozatlannak tartják.

Már évek óta a mentés biztonságának érdekében az ország minden részéből egységeket kell átvezényelni és a vidéki irányító csoportok tucatszám fogadják a Közép-magyarországi régióból érkező hívásokat a humánerőforrás elégtelensége, és az ebből fakadó kapacitásbeli nehézségek miatt.

A mentősök már így is túlterheltek. A problémát elsődlegesen a munkaerő és a megnövekedett feladatszám közti aránytalanság okozza

- írják közleményükben.

Ezeket a gondokat a kerékpáros mentőegységek bevezetése nem tudja orvosolni, hiszen a mentősök létszáma és az ellátandó feladatok száma adott, egy új típusú mentőegység bevezetése ezen pedig a MOMSZ szerint nem változtat.

A szövetség bérrendezést javasol, amivel meg lehetne állítani a humánerőforrás problémákat.

Ugyanazt mondják a mentősök is, mint Kunetz Zsombor, hogy az OMSZ által javasolt kerékpáros egység létrehozása indokolt és jó elképzelés rendezvények, nagy látogatottságú eseményeken, valamint kiemelt forgalmú helyeken, turista és idegenforgalmi központok közelében, szezonális jelleggel. Előrelépés lehet a gyors segítségnyújtás terén, a rászoruló felügyeletet kaphatna a gyógyintézetbe való szállítás megkezdéséig.