Az internetet böngészőknek is köszönheti hatalmas 41 százalékos árbevétel növekedését a magyar tulajdonban lévő étrendkiegészítő multi, a BioTechUSA, mondta Lévai Bálint a cég vezérigazgatója. A termékek értékesítése 50-50 százalékban a webáruházakban és a boltokban történik, vannak olyan országok, ahol a netes értékesítés erősebb és vannak országok, ahol pedig a bolti – válaszolta a Napi.hu kérdésére. 

A válságálló intézkedéseknek köszönhetően a tavalyi évet 80,4 milliárd forint árbevétellel zárta cégcsoport, ami az előző évhez képest 20 milliárd forint emelkedést jelent. Az árbevétel 80 százaléka export értékesítésből származik, a boltokban az árbevétel növekedés 70 százalék körüli volt tavaly. A cégvezető kiemelte: külföldön nagyobb volt a növekedési potenciál, mint Magyarországon.

A cég Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő- és speciális élelmiszer gyártója és forgalmazója. Jelenleg több mint 100 országban, 50 webshoppal, 279 franchise üzlettel, 1800 munkavállalóval és 4500 partnerrel van jelen.

A vállalatcsoport 300 új termékkel bővítette portfólióját, 17 új üzletet nyitott és történetének legnagyobb beruházási hullámát indította el 2022-ben – mondta Lévai Bálint.

A BioTechUSA márkán túl a cégcsoporthoz további négy brand tartozik:

  • 2020-ban vásárolták fel a Scitec Nutritiont;
  • hozzájuk tartozik Magyarország legnépszerűbb étrendkiegészítő webáruháza, a Builder;
  • az egyedi keverőpalackokat gyártó ShakerStore;
  • és a vitaminkészítményeket forgalmazó VitaminShop is.

Fontos üzletág továbbá az újonnan indult Apparel, azaz a sportruházati kategória is – emelti ki az ügyvezető.

Termékportfóliójuk kétezer termékből áll. Egyelőre úgy tűnik, hogy az áremelkedés ellenére sem csökken a vásárlóik száma. Az étrendkiegészítők és speciális élelmiszerek piaca évente 8-10 százalékkal emelkedik. Ugyanakkor a gyártóknak és forgalmazóknak a 2022-es év során számos kihívásra kellett megoldást találni, az alapanyaghiánytól kezdve a megnövekedett szállítási- és energiaköltségeken át az árfolyamingadozásig, inflációig.

A fehérje nagy része Nyugat-Európából és Észak-Amerikából érkezik. Sok aminosavat pedig kukoricából állítanak elő, és Ukrajnában zajló háború miatt itt voltak fennakadások.

A tavalyi év legnépszerűbb készítményei a fehérjeporok és a proteinszeletek voltak, de keresettek voltak az edzés előtti és az aminosavkészítmények is. Megerősödtek a vitamin-, a kollagén- és az ízületet támogató kategóriák és egyre nagyobb az érdeklődés a lifestyle termékek iránt.

Beruházásokkal fejlesztenek

Elhangzott, hogy a BioTechUSA elindította történetének legnagyobb beruházási hullámát is. A 11,5 milliárd forintból megvalósuló fejlesztések keretében a szadai gyártóüzemben prémium fehérjeszelet gyártására alkalmas két új gyártósor felállítása valósul meg hamarosan, illetve a hozzá tartozó raktári és szociális épületrészek is megépülnek. A negyedik gyártósor beüzemelése után 110 millió darabra emelkedik az éves szeletkapacitás, a beruházással pedig 100 új munkahely jön létre.

Emellett 2022-ben befejeződött az új alapanyagraktár kialakítása is, mely további 5000 raklap tárolására alkalmas felületet biztosít. 

beruházáshoz egy pályázaton keresztül 30 százalékos kormányzati támogatást is kapnak – mondta a sajtótájékoztatón Lévai Bálint.

Kép: BioTechUSA

2022-ben erősödött a cégcsoport nemzetközi pozíciója. A társaság megőrizte piacvezető helyét Görögországban, Norvégiában és Franciaországban is rekord árbevételt könyvelhetett el. Spanyolországban, Olaszországban és Portugáliában szintén megszilárdult a BioTechUSA jelenléte.

Az értékesítés során előtérbe kerültek a saját csatornák: új üzletnyitásokra került sor, valamint a meglévő üzletek kiemelt sales- és kommunikációs támogatása is megvalósult.

Franciaországban, Németországban és Szlovákiában új egységek nyíltak, amelyeket 2023-ban továbbiak követnek majd. A vállalatcsoport terjeszkedési tervei között az idei évben a következő országok szerepelnek: Kolumbia, Mexikó, Chile, Peru, Ecuador, Délkelet-Ázsia, Kína, India, Omán, Szaúd-Arábia és Indonézia.

Az idei évvel kapcsolatban Lévai Bálint elmondta:

jól indult a 2023-as év, de azt tapasztalja a válságok sokszor nagyobb pánik hangulatot keltenek, mint amekkora valójában a probléma.

A céget 1990-ben alapították, akkor még edzőtermi berendezéseket importáltak Ukrajnából. Ekkor alakult ki egy olyan edzőterem hálózat, amire érdemes volt, ráépíteni egy táplékkiegészítő hálózatot.