Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A tavalyi évet egy súlyos balesettel kezdte, és azzal is zárta a BKV. 2022 januárjában a hármas metró Kőbánya-Kispest állomásánál ütközött össze két metrókocsi úgy, hogy közben tönkre tettek egy harmadikat. A Petőfi hídon pedig karácsony előtt az egyik Combino beleszaladt az előtte lévőbe. A balesetben hatan megsérültek, köztük a villamos vezetője, a villamosokban több száz milliós kár keletkezett.

Közel kétszáz tavalyi baleset a BKV által is elismerten munkahelyi balesetnek minősült. Az elmúlt három évben saját összesítésük szerint összesen 639 munkabaleset történt a BKV-nál – értesült a Népszava.

2017-ben 128 munkahelyi baleset után 105 millió forint, 2018-ban 129 munkahelyi baleset miatt 80 millió forint, míg 2019-ben 111 munkahelyi baleset következményeként 102 millió forint kártérítési kötelezettsége keletkezett a BKV-nak. Ezek kifizetésére többnyire a cég munkáltatói felelősségbiztosítása nyújtott fedezetet – válaszolta a lap megkeresésére Naszályi Gábor, a dolgozók tizedét lefedő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke.

Sok gondot okoz a BKV-nál a munkaerőhiány

Naszályi Gábor szerint ahogy az európai, úgy a magyar közlekedési vállalatoknál is általános a munkaerőhiány, ezen belül is elsősorban sofőrökből van kevés, ezért a menetrendeket csupán a meglévő állomány jelentős túlterhelésével lehet betartani. Ráadásul miután a magyar járművezetőknek korábban biztosított korkedvezményes nyugdíjt eltörölték, ma átlagosan 11 évvel tovább dolgozik az BKV-járművezető.

„Amikor a rabszolgatörvény lehetővé tette a 400 órás túlórát, a BKV menedzsmentje arra kérte a városvezetést, hogy ezt a passzust a cég is alkalmazhassa, de a tulajdonos önkormányzat ehhez nem járult hozzá. A 2019-ben megválasztott új városvezetés kifejezetten munkavállaló-párti, amit a tavaly megkötött bérmegállapodás is jelez. Csodát azonban ők sem tehetnek” – tette hozzá Naszályi Gábor.

A szakszervezeti vezető arról is beszélt, hogy nem kevés BKV-nál dolgozó a munkaidő után átül Volánbusz járművébe túlórázni.

Éppen ezért az EKSZ vezető úgy látja, egyre idősödő, egyre kizsigereltebb állománnyal próbálnak plusz tevékenységet végeztetni. A menetrend tartása miatt időnként az előírt pihenőidőt sem tudják kitölteni a sofőrök. A járművezetők egyre kimerültebbek, ami figyelmetlenséghez, gyorsuló egészségromláshoz vezethet, amiből könnyebben alakulhatnak ki balesetveszélyes helyzetek.

A BKV mindeközben azt nyilatkozta, hogy a járművezetők beosztását a mindenkor hatályos jogszabályok és a vállalatnál érvényes kollektív szerződés szerint végzik. A túlóra vállalása szintén törvényes keretek közt zajlik a BKV közlése szerint.