Idén a korlátozottabb szélességű választék, és a hagyományos bolti vásárlás erősödése miatt az online rendelések száma valószínűleg érdemben nem emelkedik majd a tavalyi – rekord magas – bázishoz képest, a forgalom viszont az áremelkedések miatt akár 20 százalékkal is bővülhet a tavalyi évhez mérten, elérve ezzel a 140 milliárd forint feletti novemberi online költést – derül ki az Árukereső.hu és a GKI Digital legfrissebb Online Kiskereskedelmi Index jelentéséből.

Tavaly a magyar e-kereskedelem legerősebb hónapja volt a november, az online forgalom – köszönhetően a Black Friday akciók melletti kijárási tilalomnak és nyitvatartási korlátozásoknak – meghaladta a 118 milliárd forintot, ami mintegy 48 százalékkal múlta felül a járvány előtti utolsó novembert.

Az egész év pedig az európai viszonylatban is kiemelkedő, 45 százalékos bővülést ért el.

Az ünnepi szezon a kereskedelem egészét tekintve várhatóan erős lesz, és a tavalyi évvel ellentétben a hagyományos üzletek is nagyobb rohamra számíthatnak, persze csak, ha a vírushelyzet, a kötelező maszkhasználat és a kapcsolódó korlátozások nem veszik el vagy nem korlátozzák a vásárlás lehetőségét.

“A vásárlóerő idén rendelkezésre áll, hiszen a még mindig tartó hitelmoratórium, a nyugdíjprémium, valamint a jövő februári SZJA visszatérítés miatt a lakosságnál több szabadon elkölthető jövedelem jelentkezik ebben a szezonban” – értékelte az előttünk álló heteket Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.

Sokszor egész hétvégén Black Friday akciók

A Magyarországon immár 2014 óta tartó a Black Friday téboly népszerűségét jelzi, hogy évről-évre egyre több kereskedő hirdeti meg az akciót. A jelentés szerint idén az online áruházak 64 százaléka tart (vagy már tartott is) Black Friday-t és a többségük nem is bízza a véletlenre:

  • a promócióhoz csatlakozók fele legalább egy egész hétvégén át akciózik a Black Friday jegyében, azaz péntek reggeltől, egészen vasárnap estig lesznek érvényesek a kedvezményes árak;
  • a kereskedők további negyede egy hetes akcióval számol, azaz esetükben már inkább Black Friday hétről van szó, tematikus napokkal téve változatosabbá a promóciót;
  • az e-kereskedők 9 százaléka többször is akciózik külön-külön időpontokban;
  • 13 százalék pedig csupán egy Black Friday napot tervez 2021-ben. Érdekesség, hogy Magyarországon még ezek az egynapos akciók se a november végi “eredeti” időpontban lesznek: a többség november 19-én tartja a Black Friday-t, élen az ország legnagyobb e-kereskedőjének számító eMAG-Extreme Digital párossal.

Átlagosan mindössze 17 százalékos a kedvezmény

Az Árukereső.hu és a GKI Digital kutatása vizsgálta a promóciók keretében nyújtandó árkedvezmények mértékét is: a 2021-es Black Friday akciók során átlagosan 17 százalékos kedvezménnyel készülnek az online kereskedők.

Black Friday vs. Cyber Monday

Amerikában a Black Friday mindig a hónap utolsó csütörtökén tartott hálaadást követő péntekre esik. Ez a péntek jellemzően munkaszüneti nap is egyben, így ténylegesen lehetősége van az amerikaiaknak arra, hogy akár egész nap vásároljanak. Ennek is köszönhető, hogy a tengerentúlon a Black Friday sokkal inkább a hagyományos, fizikai kereskedők akciós napja. Az e-kereskedők el is kerülik ezt a napot, hiszen ilyenkor a legtöbb vásárló a boltokat, plázákat járja.

Az online akciók a hosszú hétvégét követő első hétfőre esnek, amit Amerikában – az Amazon kezdeményezését átvéve – Cyber Monday-nek hívnak a kereskedők. Ezt a hétfői akciót pedig már ott is gyakrabban követik további, egész héten át tartott akciós időszakok. A tavalyi, november 30-ra eső Cyber Monday volt az USA történetének legerősebb online kereskedelmi napja, az összesített online költés elérte a 10,7 milliárd dollárt.

A visszafogott kedvezményszint mögött elsősorban a globális áruhiány és a drágulás húzódik. Ez kihat az akciózott termékek körére és mennyiségére is. A legnagyobb kihívást pedig idén a szezont kiszolgálni tudó, megfelelő raktárkészlet biztosítása jelenti.

“Idén 4700 kereskedő 20 millió ajánlatát összegezve az látszik, hogy a Black Friday akciók leginkább a kis- és közepes háztartási gépek, műszaki cikkek, mobiltelefonok, játékok akciós ajánlatairól szól” – emelte ki Baka László a kutatást támogató Árukereső.hu marketing menedzsere.

 

 

 

Kép: GKI Digital