Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Magyar Közlönyben szerdán megjelent a kormány előző nap hozott határozata a környezetbarát budapesti járműbeszerzés támogatásáról.

Ennek értelmében a Fővárosi Önkormányzat meglévő 61 milliárdos, szabad felhasználású hitelkeretéből 100 új trolit és villamost vásárolhat a budapesti tömegközlekedés fejlesztése részeként. A kormány támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben - írja az MTI.

Varga Mihály pénzügyminiszter az MTI-nek azt mondta, jó hír a budapestieknek, hogy a világ legnagyobb hitelminősítő intézete, az amerikai Moody's szeptember végén jó bizonyítványt adott a főváros pénzügyi-költségvetési helyzetéről. A hitelminősítő közölte, Budapestnek nagyon szilárd a likviditási helyzete és ellenállóképes a gazdasága, ezért stabilról pozitívra minősítette fel pénzügyi értékelését.

Karácsony szerint a hitelkeret le van kötve

Másként látja a helyzetet Karácsony Gergely főpolgármester, aki szerdán reagált a villamos- és trolibusz-beszerzéses kormányhatározatra. A reggeli határozat arról szól ugyanis - folytatta -, hogy csak a már meglévő Európai Beruházási Banki (EIB-) hitelkeretet használhatja járműbeszerzésre a főváros. Csakhogy ez a hitelkeret már kötött, jelentős részben a Tarlós István előző főpolgármester idején eldöntött fejlesztések forrását tartalmazza - mondta Karácsony Gergely. Hozzátette: ebben van a Lánchídra, az útfelújításokra vagy például a Blaha Lujza tér és a Széna tér fejlesztésére fordítható keret. Éppen ezért az új városvezetés a korábbi hitelkeret pénzügyi feltételeinél sokkal kedvezőbb kondíciókat tárgyalt le az EIB-bel. Valójában visszatérítendő európai támogatásról van szó. Olyanról, amilyet a kormány is igénybe akar venni egyébként. "Neki szabad, bennünket meg eltiltana tőle", és egy "nyamvadt szignót sem képes adni egy papír aljára" - olvasható Karácsony Gergely bejegyzésében.

Karácsony szerint Budapest nem adja fel a küzdelmet, mondván, a közvetlenül 1,5 millió budapestit, közvetetten pedig 3 millió embert szolgáló járműfejlesztés nemcsak Budapest, hanem az egész ország érdeke. Bővíti és kényelmesebbé teszi a közösségi közlekedést, hozzájárul a levegőminőség javításához. "Nem engedek tehát az elmúlt évtizedek legnagyobb zöld járműfejlesztéséből" - jelentette ki a főpolgármester.