Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Budapest bekerült a legjobb 25 város közé a Financial Times fDi Magazine „European Cities and Regions of the Future” felmérésén. A magyar főváros a 25. helyet szerezte meg, amivel a 22. helyen álló Varsó és a 18. helyen található Bukarest mögött végzett. A listát London vezeti, majd Párizs és Moszkva következik.

A képhez hozzá tartozik, hogy a befektetési helyszíneket vizsgáló felmérésben 2008-hoz képest a magyar főváros 22 helyet javított, és megelőző Prágát és Pozsonyt is.

Az fDi Magazine a Financial Times csoport kéthavonta megjelenő speciális melléklete, amely világszerte mintegy 45.000 külföldi terjeszkedésben érdekelt befektető, illetve befektetési tanácsadó számára nyújt információkat a befektetési lehetőségekről, és azok kockázatairól. A magazin harmadik alkalommal hirdette meg a „European Cities and Regions of the Future” című pályázatát, amelynek célja, hogy kiemelje és rangsorolja a legfontosabb befektetési helyszíneket. A pályázaton több mint ezer európai város és régió vett részt, de számos közép-kelet-európai ország is megmérette magát, így Csehország, Szlovákia és Lengyelország mellett Szlovénia, Románia, Szerbia, Macedónia, Bulgária, illetve Bosznia-Hercegovina is.

A kelet-európai városok tízes toplistájába a magyarországi települések közül csak Budapest került be - Bukarest és Varsó mögött a harmadik helyre -, míg Lengyelországból ott található még Krakkó, Csehországból pedig Prága, Brno és Pilsen is.

A legjobb életminőséget Bécs nyújtja, majd Koppenhága, München, Prága és Párizs következik.

Mitől lett sikeres Miskolc?

Ami az egyes részterületeket vizsgáló ötös toplistákat illeti, két magyar város is kiemelkedően teljesített: Miskolc a 4., Debrecen pedig az 5. lett a a legjobb kelet-európai FDI-stratégiákat számba vevő felsorolásban.

A gazdasági tárca közleménye aláhúzta: Miskolc teljesítménye különösen kiemelkedő, hiszen a Miskolc Holding által benyújtott pályázat alapján, a város helyi FDI-stratégiáját — a 250 ezer főnél alacsonyabb lakosságszámú európai városok körében — szintén a 4. legjobbként értékelte a szakmai bizottság. A rangsorban mindössze egy francia, egy bolgár és egy ír város előzi meg.

Miskolc FDI-stratégiája város- és gazdaságfejlesztésből, vállalatfejlesztéséből és befektetésösztönzésből, valamint ún. aftercare programból áll - mondta el kérdésünkre Juhász-Nagy Judit, a Miskolc Holding gazdaságfejlesztési főmunkatársa. Igyekeznek elsősorban a már meglévő hagyományokra építeni, azokat fejleszteni: ilyen az anyagipar, a vegyipar, az elektronika, a gépipar, a turisztika és az informatika.

Juhász-Nagy Judit kiemelte a Miskolci Egyetem nanotechnológia tanszékének és a miskolci nanotechnológiai kutatóközpont együttműködését, valamint az űriparban tevékenykedő miskolci Admatis Kft.-t. Jelentős eredményként számolt be továbbá arról, hogy a Vodafone Miskolcban létesítette regionális ügyfélközpontját, és hogy a szingapúri érdekeltségű autóipari beszállító, a Patec is Miskolcot választotta magyarországi gyára színhelyéül.

Mindezek mellett létesítettek egy 170 hektáros ipari parkot, amelyből 40 hektárt kifejezetten az elektroiparnak szánnak - az érdeklődő vállalatokkal folyamatos tárgyalások folynak. Miskolc sikeréhez hozzájárul, hogy miközben országszerte létszámleépítések folynak, addig itt sikerült megőrizni a munkahelyeket.

Jól szerepelt Észak-Alföld is


Az ITD Hungary pályázatának köszönhetően, Kelet-Európa legjobb FDI-stratégiával rendelkező régiója a magyar észak-alföldi régió. Emellett Magyarország két régiója is felkerült a legversenyképesebb kelet-európai top 10-es listára. Közép-Magyarország a 3., míg a közép-dunántúli régió a 10. helyezést érte le.

A pályázatok értékelése során fontos szempont volt az egyes régiókba és városokba irányuló befektetések mennyisége, azok gazdasági vonzata, a helyszínekben rejlő gazdasági potenciál, az üzlet- és infrastruktúrafejlesztési stratégia, a képzési kapacitás és annak eredményei, a munkavállalók alkalmazását könnyítő szabályozások, a működési költségek, valamint a telekommunikáció és a közlekedési helyzet is.

A befektetők nem országokat, hanem egy telephelyet választanak, és ez lehet a világ számos régiójában vagy városában - mondta el Kilián Csaba, az ITD Hungary vezérigazgatója. Hozzátette: Magyarország fejlődő tendenciát mutat a befektetők idecsábításában, köszönhetően az ITD Befektetőbarát Önkormányzat programunkjának, melynek keretében a hazai települések megtanulták, hogy hogyan kell fogadni a külföldi beruházókat. A programot 2010-ben folytatni kívánja az ITD Hungary.