Változások jönnek az üzletekben hamarosan: tilos lesz steakként, kolbászként vagy más állati eredetű termékként hivatkozni a vegán vagy vegetáriánus, azaz nem húsból készült termékekre Franciaországban. A szabály október 1-től lép életbe, azaz ekkortól nem lehet a különböző növényi eredetű húspótlókat valamilyen húsra utaló elnevezéssel illetni - írja a Retail Detail kiskereskedelmi szakportál.

A cikk idézi a Le Monde francia lapot, amely azt írta, nem lehet majd a húsipari és a halfeldolgozási ágazatokhoz hagyományosan kapcsolódó terminológiát használni az olyan termékek megjelölésére, amelyek nem állai eredetűek. A szabály alól csak az októberi időpont előtt gyártott vagy felcímkézett élelmiszerek kapnak haladékot, ezek 2023. december 31-ig hozhatók forgalomba.

A külföldi húsmentes verzió maradhat húspogácsa

Az új jogszabályt támogatja a francia mezőgazdasági közösség, szerintük ugyanis ez alapvető lépés a fogyasztók átlátható tájékoztatása érdekében. A szövetség abban is reménykedik, hogy a szabályt az egész Európai Unióra kiterjesztik, mivel jelenleg a törvény nem vonatkozik más európai országokból vagy Törökországból származó termékekre. Így például a külföldről behozott növényi pogácsák maradhatnak „hamburgerek”. 

Ez egyébként egyelőre csak a tejiparnak sikerült, tejtermékek növényi alapú helyettesítőit nem lehet „tejnek” vagy „sajtnak” nevezni. Tavaly elutasították azt a francia javaslatot, hogy még a tejtermékekre való minden utalást is betiltsanak, mint például a „növényi alapú joghurt alternatívája” megnevezést.

A National Observatory for Plant Nutrition (ONAV) ugyanakkor sajnálatát fejezi ki amiatt, hogy Franciaország ilyen konzervatív álláspontot képvisel, ez ugyanis szerintük többek között ellentétes a jelenlegi trendekkel.

Egyre többen próbálkoznak

A vegán táplálkozásnak azonban egyre többen adnak esélyt: a minden év januárjában megrendezett Veganuary mozgalom keretében évről évre ember próbálja ki, milyen lenne csak növényi eredetű élelmiszereket fogyasztani. A Veganuary egy globális kampány, amelynek célja a növényi alapú étrend népszerűsítése. Egy évvel ezelőtt, 2021-ben 580 ezren, 2022-ben pedig 620 ezren iratkoztak fel a Veganuary hivatalos weboldalán, hogy részt vegyenek a kihívásban, ami szintén rekordot jelentett. A legtöbben az Egyesült Királyságból, az Egyesült Államokból és Indiából vettek részt a kihívásban.

A vegán termékek pedig egyre több cégnél kerülnek fel a palettára: többek között a Burger King brit éttermeiben megjelent a nuggets, azaz a csirkefalatok húsmentes verziója, a Mondelez elérhető a Philadelphia krémsajt első növényi alapú változata, míg a Marks & Spencer boltlánc tovább bővítette a Plant Kitchen névre hallgató, növényi alapú termékeket tartalmazó márkája kínálatát: 15 új élelmiszer csatlakozott a 175 termékből álló csoporthoz.