Az eddigi 12 „Covid-hónap” minden órájában többen ültek a hazai tévékészülékek előtt, mint egy esztendővel korábban – derül ki a Nielsen Közönségmérés elemzéséből. Főként 2020 tavaszán és év végén volt erős a készülékek vonzereje. A vírus második hullámában nem csak többen, de többet is tévéztek: a piackutató adatai szerint 2020 végén rekordszintet ért el a tévénézési idő – jellemzően a 18 év feletti korcsoportoknál (a mérés szerint ez személyenként átlagosan 4,5 órát jelentett naponta, csak a 18-59 éves korosztályban).

A szigorúbb lezárások időszaka alatt felfutott tévézést a MediaMarkt adatai is visszaigazolják, hiszen amikor bezártak az iskolák és óvodák, a tévékészülékek forgalma is új rekordot döntött.

QP | Quality Placement

Az elmúlt évek során a 40 coll (102 cm) alatti, kisméretű tévék értékesítési aránya folyamatosan csökkent – míg 2012-ben az eladott készülékek 94 százaléka ilyen volt, addig 2021-ben már csak 53 százalékban vásárolják ezeket.

„Míg a korábbi években e készülékek közül is jellemzően a belépő kategóriások taroltak, ma már 50 százalékban a közép- és felső kategóriásokat viszik” – mondta Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója.

A régit nem dobták ki, jó lesz a gyereknek

A műszaki áruházlánc szakértői azt tapasztalták, hogy a vásárlók leginkább régi készülékeiket cserélték le ilyenkor, legalább két generációval újabbra, többnyire nagyobb képernyőjű, okostévére. Az új trend szerint az újonnan vásárolt okostévé lett a családok központi készüléke, míg a régit jellemzően másik helyiségbe helyezték át, így a gyerekszobába, konyhába, vagy éppen a hálószobába került.

Szilágyi azt is hozzátette, hogy a náluk eladott nagyképernyős készülékek 85 százaléka okostévé, míg 70 százalékban a 4K UHD felbontást keresik a vevők. A nagyobb értékű és tudású televízióknál már alapszempontokká váltak például, hogy elérhető-e rajtuk streaming szolgáltató, van-e HDMI csatlakozójuk, és keret nélküli verzió elérhető-e az adott készülékből (ugyanis ezek a nappaliban is jobban mutatnak.)

A korábbi években egy-egy nagyobb sportesemény (főként futball világversenyek) előtt 10-20 százalékkal nőtt a tévék iránti kereslet a MediaMarktnál. Bár a járványhelyzet átírta a tévévásárlási trendeket, az idei évben is nagyobb felfutásra számítanak május-júliusban. Aki eddig nem cserélte le régi készülékét, vélhetően az Európa-bajnokság idejére ezt megteszi.