Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Jelenleg kevés forróbb és megosztóbb témát találni, mint a mesterséges intelligencia vezérelte chatrobotok berobbanása. Az egyik oldalon hallatszanak a ChatGPT-t és annak kivételes, emberfeletti képességeit magasztaló szólamok, amelyek egyenesen magát az új messiás eljövetelét látják az új, forradalmi technológiában. A másik véglet szerint mindez nem más, mint üres hype, gyorsan múló, túlértékelt divat: a mesterséges intelligencia chatbot az új multi level marketing.

Arról nem is beszélve, hogy általában mint minden, újonnan begyűrűző, eddig ismeretlen technológiával szemben, a ChatGPT-vel és társaival kapcsolatban is megjelentek a félelmek. Az adatvédelmi aggályokon túl talán már csak az kelt nagyobb riadalmat, hogy kinek veszik el a munkáját az egyre intelligensebb chatbotok, amelyek már írnak verseket is. Valóban retteghet mindenki, aki hivatásszerűen szöveget alkot, és jobb, ha inkább ácsnak vagy hidegburkolónak áll?

Miközben mindenki attól retteg, hogy a mesterséges intelligencia leváltja az emberi munkaerőt és kivégzi a szakmákat, ezzel szemben a valóság az, hogy a mesterséges intelligencia elsőként azokat fogja leváltani, akik a munkájuk kiegészítéseként, munkaeszközkén nem használják a mesterséges intelligenciát. És ez minden szakmában így lesz

– jelentett ki a Talk-A-Bot chatrobot szolgáltató cég sajtóbeszélgetésén Achilles Georgiu, a CEU innovációs professzora, az IBM korábbi munkatársa.

A hazai piaci cégek, illetve a külföldi nagyvállalatok hazai leányainak egy része már belátta, hogy bőven van ráció a most idézett kijelentésben. Egész pontosan abban, hogy a chatrobot technológiát igenis hatékonyan be lehet, és érdemes is beépíteni a munkafolyamatokba. Mert ma elsősorban nem az a kérdés, hogy a mesterséges intelligencia vezérelte chatbotok elképesztő tudással bírnak-e, hanem az, hogy ezeket a hogyan lehet a leginkább az egyén és a vállalat, sőt, összességében a nemzetgazdaság(ok) szolgálatába állítani.

Az Ázsia összes nyelvét beszélő HR-robot

A cégek igényeinek megfelelő, saját chatbotokat fejlesztő hazai kkv, a Talk-A-Bot ügyvezetője, Deliága Ákos elmondása alapján az új, mesterséges intelligencia alapú technológia jelenleg a leginkább a HR-esek, az ügyfélszolgálati, kommunikációs és adminisztratív munkatársak életét tudja megkönnyíteni. Többek közt azzal, hogy a hazai vállalatok egy részénél már mesterséges intelligencia alapra helyezték, chatrobottal automatizálták a cégen belüli és kívüli gyakori kérdések megválaszolását.

Mindezt a gyakorlatban úgy kell elképzelni, hogy az adott cég dolgozója például felteszi a kérdést: mi a cég érvényes táppénz szabályzata. Az ilyen típusú megkeresésekre pedig nem egyesével egy HR-es fog válaszolni, hanem a vállalat adatait felhasználva a Talk-A-Bot munkatársai által előre betanított céges chatrobot.

Gondoljunk bele, egy több ezer főt foglalkoztató nagyvállalatnál naponta tucatjával merülnek fel a hasonló típusú munkavállalói kérdések, nem egyszer ötféle nyelven

– magyarázza Deliága Ákos, akiknek a rendszere éppen ezért ma már automata fordítórobottal is rendelkezik. Mivel a toborzás itthon is egyre nagyobb akadályokba ütközik, főként, amennyiben kékgalléros fizikai munkásokról van szó, a hazai üzemekben is egyre több az ukrán, a lengyel és az orosz mellett a mongol, a vietnámi, a filippínó munkavállaló. Nem véletlen, hogy a Talk-A-Bot egyik nagyvállalati ügyfele egyből egy négy ázsiai nyelven is beszélő chatrobotot rendelt tőlük.

A chatrobot mint a fluktuáció hatékony ellenszere

A konyhakész, csomagolt salátákkal foglalkozó Eisberg például az ő igényeiknek speciálisan lefejlesztett újabb poliglott nyelvzseni chatrobot segítségével az éves dolgozói fluktuációt az eddig jellemző 17 százalékról mindössze 8 százalékra tudta csökkenteni. Ezzel pedig azóta is rengeteget spórolnak a toborzás, a kiválasztás, majd a képzés költségein. Ráadásul a chatrobot nyelvtudása alternatíva akkor is, mikor nem találnak és/ vagy nem tudnak tolmácsot fizetni az állásinterjúra.

A kutatásaink és a nagyvállalatok munkavállalóival készült mélyinterjúink azt is kimutatták, hogy általában hatalmas a munkavállalók információéhsége a cég életével kapcsolatban. Ezen belül is a fizikai dolgozók hajlamosak azt gondolni, hogy velük szemben a fehérgalléros irodisták azok, akik kellően vannak informálva. A chatrobot erre is megoldást nyújt: az automatizáció által a HR rendszeres kapcsolatban tud maradni az összes dolgozójával, és célba tudja juttatni az üzeneteket

– emelte ki Deliága Ákos, mi minden hat még abba az irányba a mesterséges intelligencia által, hogy a dolgozók az adott vállalatnál megbecsült munkavállalónak érezzék magukat. A hazai trend egyelőre ott tart, hogy a Talk-A-Bot csapata eddig közel 200 egyedileg chatrobotot helyezett üzembe a hazai cégeknél. Így a három piaci szegmens, a gyártás, a logisztika és a kiskereskedelem területén, amelyekre ők fókuszálnak, eddig a cégek 10-15 százaléka használ aktívan chatrobotot.

A Talk-A-Bot vezetője szerint magára a céges mesterséges intelligenciára beruházni egy-két hónap, a megtérülési ideje pedig három-hat hónap onnantól, hogy behelyezték a rendszerbe és elkezd kommunikálni cégen belül és a külső partnerekkel, köztük az ügyfelekkel. Kérdés, hogy a ChatGPT körüli aktuális őrjöngés merre viszi a folyamatokat a koronavírus okozta kényszerdigitalizáció korában, és mennyire ismerik föl a vállalatok, hogy épp egy kultúraváltás kellős közepén járunk. 

A hallucináló chatrobot

Joggal merül föl a kérdés, hogy mivel tud többet a ChatGPT-nél egy saját fejlesztésű, az adott vállalat igényeire célirányosan fejlesztett chatrobot? A különbséget leginkább abban ragadhatjuk meg, hogy míg a ChatGPT-nél rákérdezve például a hitel témakörére, az OpenIA rendszerében ez bármi lehet a kocsmai hiteltől a banki hitelen át valakinek a megbízhatóságáig. Míg egy pénzintézet adott témára betanított chatbotja már kizárólag a bank saját hiteleiről nyilatkozhat és fog is nyilatkozni. Így a ChatGPT tulajdonképpen különösebb következmények nélkül azt mond, amit akar. Aki használta, már tapasztalhatta is: ha az OpenIA alkotása valamire nem tudja pontosan a választ, elkezd hallucinálni: szimplán kipótolja a valóságot. Ezzel szemben egy banki chatbotnak szigorú hibahatáron belüli precizitással kell válaszolnia, különben azonnal felmerül az ügyfelek félretájékoztatásának súlyos vádja vagy egyszerűen meghiúsul az üzlet. Ez pedig komoly jogi, vagy pénzügyi következményekkel, rosszabb esetben büntető tételekkel járhat. Továbbá a saját fejlesztésű vállalati chatbotok a ChatGPT-vel szemben a biztonságot is szavatolják, mert a hatályos adatvédelmi jogszabályok alapján a banki chatbottal folytatott beszélgetés kizárólag a banknál, illetve az ügyfélnél marad.