A kormány terve szerint 2019-től az egészségügyi kockázatot jelentő ételek, italok (például cukros üdítők, chipsek, csokoládék, szeszes italok) esetében átlagosan 20 százalékkal nő az adó mértéke. (Adóváltozásról döntött a kormány - örülhetnek a nyugdíjasok és a családosok.)

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ), a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség, az Édességgyártók Szövetsége, a Hazai Snackgyártók Érdekegyeztető Fóruma közös közleményében arra hívta fel a figyelmet, hogy a neta emelése rendkívül kártékony hatásokkal járna, amelyek messze felülmúlják az intézkedés vélt népegészségügyi előnyeit. Ráadásul a neta fogyasztási típusú adó, vagyis az emelését a fogyasztóknak kell majd megfizetni - írták a közleményben.

QP | Quality Placement

A helyzet megoldása érdekében a szövetségek azt kérik, hogy a törvény módosítása előtt a kormány egyeztessen a szakmai kamarával és az érdekképviseletekkel.

A neta 2011-es bevezetése óta lefolytatott hivatalos Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP) és az egészségügyi statisztikák bizonyították, hogy népegészségügyi szempontból az adó pozitív hatása nem kimutatható. A 2014-es OTÁP vizsgálat azt is bemutatta, hogy nem az adó hatálya alá tartozó termékcsoportok játszanak döntő szerepet a lakosság só-, és cukor bevitelében. Emellett az adó az alacsonyabb jövedelmű társadalmi rétegeket hatványozottan sújtja - közölték a szervezetek.

Szerintük nem hagyható figyelmen kívül az a tény sem, hogy a nemrégiben jelentős kormányzati segítséggel beruházásokat végrehajtó magyarországi cukorelőállítókat rendkívül hátrányosan érintené a cukor iránti gyártói kereslet csökkenése.