Gyanakvóan szemlélik a magyarok az influenszerek által ajánlott termékeket, mégsem tudnak ellenállni a csábításnak, hogy megvásárolják - derül ki a Cofidis Hitel Monitor friss kutatásából. Ma Magyarországon a Facebookon és YouTube-on követik a legtöbben az influenszereket, ettől lemarad, de még érzékelhető az Instagram, valamint a TikTok használata is. Emellett a hagyományos televíziós jelenlét még mindig jelentős, a megkérdezettek közel harmada kíséri itt figyelemmel kedvenceit.

A hitelesség áll az első helyen

QP | Quality Placement

A Hitel Monitor friss felmérése szerint az influenszerekről alkotott képet a hitelesség, személyiség, tartalom és az ismertség befolyásolja – ezek közül leginkább a hitelesség, legkevésbé pedig az ismertség számít. A többség azért követ másokat, mert jó átélni, hogy a problémáival és a kérdéseivel nincs egyedül, és többet tud meg az őt érdeklő témákról (65 százalék) valamint erőt meríthet a változtatáshoz (51 százalék). Sokan pedig iránymutatást kapnak így egy számukra ismeretlen területen (60 százalék).

Az emberek azért is figyelik az influenszerek életét, hogy ötleteket, információkat gyűjtsenek (56 százalék), hogy kikapcsolódjanak (45 százalék) és nem elhanyagolható az sem, hogy általuk olyan dolgok kipróbálásába is beleláthatnak, amelyekre a követők csak vágynak (30 százalék). A pénzügyek (27 százalék), az egészség, életmód (23 százalék), technológia (21 százalék), azok a témák, amelyekben a véleményvezér szava kiemelten releváns, míg a kikapcsolódás, sport, divat, hobbi esetében kevésbé. Más a lista ott, ahol a válaszadóknak van kedvenc véleményvezére: gasztronómia, divat, technológia, hobbi, párkapcsolatok. Feltehetőleg ez azért van így, mert ezekben a témakörökben több az aktív véleményvezér, akinek a „személyi kultusza” is szerepet játszik az adott téma népszerűségében.

A 30 év alattiak gyakrabban kuponoznak

Az influenszerek az emberek vásárlási szokásait is befolyásolják: a kutatásban résztvevők harmada ismerte el, hogy vásárolt már véleményvezér hatására. Ennél kevesebben, negyedük vallotta, hogy használt influenszer kuponkódot. Ezek önmagukban sem alacsony számok, de még magasabbak azok körében, akik bíznak is bennük: itt kétharmaduk vásárolt már az ajánlásukra vagy a kuponjukkal. Ez a jelenség markánsan magasabb a 30 év alattiak körében, nekik már több mint felük vásárolt influeszer hatására .

Magas ugyanakkor azok aránya (79 százalék), akik attól tartanak, hogy nem valós képet mutatnak a véleményvezérek, így rossz hatással lehetnek a fiatalokra, gyerekekre. A válaszadók háromnegyede szerint nem magukat mutatják, hanem színesebb képet festenek a valóságosnál, illetve a saját véleményük helyett a szponzorokét közvetítik (75 százalék). Az ellenük érzett bizalmatlanság ellenére úgy tűnik, hogy a követők feltöltődnek, inspirálódnak és tanulnak az influenszereket nézve, hallgatva. Ennek oka az lehet, hogy hisznek abban, hogy ők valódi tudással, tapasztalattal rendelkeznek (67 százalék).

A magyarok csupán ötöde hisz azokban a termékekben vagy szolgáltatásokban, amit a véleményvezérek ajánlanak. Ez az arány egyébként egészen hasonló ahhoz, amit a reklámok esetében mértek, de mások bíznak a véleményvezérekben és mások a reklámokban, ami azt mutatja, hogy az influenszerek el tudnak jutni egy, a reklámokban nem bízó közönséghez is. Ezt megerősíti az a statisztika is, miszerint a véleményvezérekben megbízó közönség 70 százaléka úgy véli, hogy az influenszerek abban is segítenek nekik, hogy ne dőljenek be a reklámoknak.