Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A KSH adatai szerint 2020 februárjától egyre nagyobb mértékben csökkent a hazai járműipari termelés, és a mélypontot áprilisban érte el, a koronavírus-járvány Magyarországra érkezése után. Ebben a hónapban bezuhant a termelés, és csaknem 80 százalékkal csökkent 2015 azonos időszakához képest. 

Ezután fokozatos helyreállás következett az iparágban, és néhány hónapban már sikerült a pandémia előtti szintre növelni a termelést, és bár előfordultak még visszaesések, de ezek nem voltak annyira súlyosak, mint az áprilisi. 

Tavaly már sokkal jobb volt a helyzet, és az augusztusi visszaesést leszámítva – amikor több mint 20 százalékkal csökkent a termelés 2015 azonos időszakához képest – már több hónapban megközelítette a termelés a koronavírus-járvány előtti szintet. 

A háború első hatásai már láthatóak a járműiparban: a Volkswagen teljesen leállította egy rövid időre a zwickaui gyárában a termelést, más európai üzemekben pedig csökkentették a műszakokat. Ez történt a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában is, ahol átmenetileg három műszakosról két műszakosra állították át a gyártást. 

Az ukrán beszállítók kiesése a Volkswagennek és az Audinak is gondot okozott a háború kezdete óta, de az iparág összességében alkalmazkodni tudott a körülményekhez. 

Az orosz-ukrán háború miatti kieséseket a gyártók úgy kompenzálják, hogy más piacokra forgatják át a megrendeléseket. Nagyobb gondot okozhat viszont, hogy a használt és új autók árainak az emelkedése miatt a vásárlók inkább kivárnak, és nem sietik el a gépkocsivásárlást. 

A gyártók prioritásaiban is változás tapasztalható, hiszen az alkatrész- és alapanyaghiány miatt fontosabbá válik számukra a drágább autók gyártása, és igyekeznek a belső égésű motorok gyártósorait elektromos autók gyártására alkalmas gyártósorokra cserélni, közben megtartva a munkaerőt is. 

A szakemberek szerint idén a háború miatt nem lehet jelentős növekedésre számítani a piacon, és az amúgy is fennálló chiphiányt súlyosbíthatja, hogy Oroszország és Ukrajna is fontos exportőre a félvezetőkhöz szükséges ritkafémeknek.