Az utóbbi években megszokottá vált, hogy a tömegközlekedésben érintett cégek, a MÁV, a BKV és a Volán vállalatok a jegyek állandó drágításával próbálnak kimászni a saját gazdasági bajukból. Most Kóka János gazdasági miniszter hatékonyságjavítást ígér, mellyel nemcsak a szolgáltatás színvonala emelhető, hanem igazságosabbá is tehető a rendszer.

Egy nem hivatalos adat szerint például csak a jegyárak emeléséből a BKV kasszájában majdnem 7 milliárd forint landolna, de a bliccelők miatt csak a fele marad. Vajon az áremeléseken túl mit tesznek a közlekedési cégek, hogy csökkentsék költségeiket, és hogy ne a tisztességesen fizető utazók fizessék a bliccelők jegyeinek árát? Falcsák Lajos, a Pest Megyei Volánbusz kereskedelmi igazgatója szerint túl nagy a kedvezményekkel utazók aránya. Az utasoknak mindössze 40 százaléka vesz teljes árú jegyet, 60 százalék valamilyen kedvezménnyel utazik. A kedvezménnyel utazók 90 százaléka diák. A bliccelők számát 10 százalékra teszi.

A BKV szóvivője Schimmer Erzsébet arról tájékoztatott, hogy a városházi döntés értelmében jövőre 13,1 százalékos emeléssel kell számolni, de ez nem mindenkit érint egyformán. Legnagyobb mértékben a vonaljegyek drágulnak, egy jegy ára 230 Ft lesz. A havi bérlet 6,7 százalékkal drágul. A bliccelők számát egyesek 20-25 százalékra teszik, a BKV szerint az utazók 10-15 százalékáról van szó. Ők évente 5 milliárd forintot húznak ki a BKV zsebéből.

A MÁV átalakításának már többször nekifutottak az éppen aktuális kormányok, de a reformok mindig elakadtak. Mára viszont már olyan rossz a helyzet, hogy muszáj lépni. A MÁV drágán és rossz színvonalon szolgáltat, ami az államnak és az utasoknak is sokba kerül. Derecz Miklós, a MÁV személyszállítási üzletágának főigazgatója azt ígéri, hogy rövid időn belül egyszerűbb, átláthatóbb, és költségkímélőbb lesz a cég. A jövő év első felében ugyanis a jelenleg még a MÁV struktúrájában működő személyszállítás önálló vasútvállalattá alakul Személyszállító Vasúti Zrt. Néven, ami lehetővé teszi a költségek szétválasztását. Idén december 10-én indult el az új menetrend.

Minden magyar család 40 ezer forintot fizet az adójából a vasút veszteségeinek finanszírozására, mellyel kapcsolatban Kóka János hangsúlyozza, hogy tarthatatlan az a helyzet, melyben minden 100 forint utazási költségből 18 forintot fizet az utas, 82-t a költségvetés.