A NAPI Gazdaság cikke Érezhetően erős forgalmi űr támadt a számítástechnikai piacon, amikor megszűnt a Sulinet program, de – talán meglepő módon – nem „rogyott össze” a szegmens. A lapunk által megkérdezett kereskedők zöme fenntartja korábbi állítását, miszerint idén márciusban megfelelőnek mondható a személyi számítógépek forgalma. A Sulinet idején nagyjából 89 milliárd forint áramlott a számítástechnikai piacra, ami előre kalkulálható, könnyen jött árbevételhez juttatta a programban részt vevő gyártókat. Ennek kiesése érezhetően nagyobb „marketingkreativitásra” ösztönzi az importőröket és gyártókat. A program nemcsak a lakossági piaci igényeket növelte, hanem a kis- és mikrovállalkozások számítástechnikai „éhségét” is fokozta. A program kifutása után a kereskedők szerint elsősorban a konfigurációk ára esett vissza. Az árcsökkenés nyomán pedig a háztartások és vállalkozások egyaránt előrehozzák vásárlásaikat. Elsősorban az úgynevezett első áras termékeknél történt látványos áresés, ami azt jelenti, hogy az egyszerű konfigurációkhoz nagyjából 20 ezer forinttal kevesebbért lehet hozzájutni. (A Sulinet programban többnyire erősebb, az adminisztrációs munkánál összetettebb folyamatokra is alkalmas gépeket kínáltak.) Az árcsökkenés az olcsóbb gépeknél százalékban jelentős, de a teljes piaci átlagot tekintve szinte elenyésző, hiszen a drágább szegmensben alig változtak az árak – állítják a kereskedők. Miközben kevés magas műszaki tartalmú gépet adtak el, annál több laptop fogyott. Idén valószínűleg a teljes számítógép-forgalmat a mobil gépek uralják, hiszen ahogy növekszik az igény irántuk, a gyártók hajlamosak egyre alacsonyabb áron adni, így tágítva a vevői kört. A laptop esetében a vásárlók számára vonzó lehet, hogy a termék ára a bűvös 200 ezer forint alá ment. Ráadásul – az egyre több helyen elérhető vezeték nélküli internetnek köszönhetően – ez az eszköz státusszimbólummá vált a diákok körében is. A kereskedők szerint tehát a laptoppiac idén – a szűkülő fizetőképes kereslet ellenére is – növekedhet. A pc-piacon azonban gondok lehetnek: az év második felében valóban érzékelhetővé válhat a Sulinet program kifutásának hatása, ami valószínűleg a kiegészítők és az eszközök piacának malmára hajtja a vizet. A viszonteladóktól kapott visszajelzés szerint januárban jelentős forgalom volt a számítástechnikai piacon, jellemzően a laptopoknál – erősítette meg a kereskedők véleményét Damján Tamás, a Dell Magyarország country managere. Elmondása szerint februárban volt némi visszaesés – amiből a Dell kimaradt, mert januárban marketingkommunikációval erősítettek. A cég kevésbé vett részt a Sulinetben, de Damján szerint is komoly előrehozott vásárlást generált a program, amelynek megszűnése idén forgalomkiesést okozhat.