A fuvarozószektorban működő mikro- és kisvállalkozások egyik legnagyobb problémája − más ágazatokhoz hasonlóan − a tőkeszegénység. Különbség azonban, hogy ez a tevékenység meglehetősen tőkeigényes − mondta a Napi Gazdaságnak Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára. A járművek beszerzése mellett komoly finanszírozási szükségletet jelentenek a fizetési határidők, amelyek a gyakorlatban egyre többször 60 és 90 nap között alakulnak. A vállalkozásoknak így átlagosan kéthavi működést kell finanszírozniuk, az utóbbi időszakban ráadásul a bankok is óvatosabbak, így a korábbinál nehezebben jutnak forgóeszközhitelhez a cégek. Kockázatot jelentenek emellett a magas összegű bírságok is a fuvarozóknak.

A 2008 óta tartó válságidőszak miatt a fuvarozási teljesítmények jelentősen elmaradtak a korábbi időszakitól, ráadásul a piac gyakran produkál időszaki visszaeséseket is a megrendelésállományban. Az így kialakuló nyomott árszintet a kisebb vállalkozások eleve nehezen képesek áthidalni Karmos szerint. A fokozódó árversenyben éppen a kisvállalkozások járulnak hozzá leginkább az árak csökkentéséhez, ugyanis sok esetben akár önköltség alatt is elvállalják a megrendelést annak érdekében, hogy pénzhez jussanak.

Negatívumként a tartalékok hiányát és az árversenyt emelték ki a lapunk által megkérdezett cégvezetők is. A költségek emelkedése a gyengébb finanszírozási képesség, a tőketartalékok hiánya mellett azért is sújtja a kisvállalkozásokat, mivel súlyánál fogva ez a kör tudja legkevésbé elismertetni a magasabb árakat megbízói felé. A legdrasztikusabban az üzemanyagárak emelkedtek az elmúlt időszakban, de az alkatrészek vagy a munkabérhez kapcsolódó költségek is egyre nagyobb terhet jelentenek.

Az elmúlt évet jó eredménnyel zárta a Mancsi Kft., azonban a válság 2008-as kezdete óta idén érzi először, hogy nagy a baj, a megrendelésállomány csökkent, illetve komoly árverseny alakult ki a piacon − mondta el Mancsi János ügyvezető. A verseny miatt túlkínálat alakult ki a piacon, a fuvardíjak ezért nem követik az üzemanyagok áremelkedését, illetve hiányzik a vállalkozásbarát gazdasági környezet is. A legnagyobb problémaként az alulfinanszírozottságot jelölte meg Dóráné Békési Erzsébet, a Moz-Go Sped Bt. tulajdonosa is. Az euró−forint árfolyam alakulása az egyik oldalon kedvező hatást jelent a főként Németországba szállító cégnek, bevételei ugyanis nagyrészt euróban érkeznek. A gázolaj árának emelkedése, illetve az árfolyam miatt növekvő külföldi költségek azonban rontják az eredményt. Mindezt pedig az egyre növekvő közterhek egészítik ki.

Vitathatatlan, hogy egyfajta integráció erősítené a vállalkozások pozícióit, a szereplők azonban nem szívesen adják fel önállóságukat − állítja Karmos Gábor. Úgy látja, ezért is kiemelt jelentőségű az egyesület által szervezett beszerzési klaszter. Tartalékok nélkül "benne van a levegőben", hogy a kisvállalkozások idén is a korábbi ütemben mehetnek tönkre, azonban várhatóan csak a korábbi enyhe koncentrációs folyamat folytatódik majd − fogalmazott a főtitkár. A piaci szereplők kérdésesnek látják, hogy a várhatóan jövő év elején induló e-útdíjat − illetve az ebből adódó áremelkedést − el lehet ismertetni a megrendelőkkel. Ezt kétségessé teszi, hogy már a mostani költségszinthez szükséges emelésre sincs mód, és a tapasztalatok szerint a vevők gazdasági helyzete sem alapozza meg a pozitív várakozásokat.

QP | Quality Placement