Titkolózik az NGM a 2015-ös költségvetéssel kapcsolatban, ugyanis a napokban nyilvánosságra hozott jövő évi tervezési köriratból gyakorlatilag semmi nem derül ki. Egyetlen számot sikerült leírni benne - az oldalszámokon kívül -, eszerint a 2015-ös büdzsé hiányát a GDP 2,8 százalékára tervezik. Ez sem új információ, hisz az áprilisi konvergenciaprogramba is ezt a számot írták be. (A konvergenciaprogram 2015-re 2,5 százalékos gazdasági növekedéssel és 2,9 százalékos inflációval számol - miután új prognózis nem került napvilágra, ezt kell jelenleg irányadónak tekinteni.)
A benyújtott NGM-tájékoztató szerint 2015-ben továbbra is prioritás az "előző időszakból örökölt magas államadósság csökkentése". Emellett "a 2010 óta megvalósított sikeres költségvetési konszolidációnak köszönhetően a költségvetési politika a gazdasági növekedés támogatását, illetve megőrzését is szem előtt tarthatja, így a konvergenciaprogram középtávú költségvetési pályája e követelménnyel összhangban került kialakításra" - áll a tárcáknak kiküldött és a kormány.hu-n is megjelent anyagban.

Egy hónap múlva többet tudhatunk
Új makropályával a kormány augusztus 1-jén szolgál, így a 2015-ös kiadási, bevételi főösszegek és a hiányszám is ekkor dől el, ezt követően kezdődhet meg a tényleges tervezési munka a tárcáknál, amelyek eredményeként szeptember 30-ra készülhet el a kormányjavaslat. Ekkor kapja meg a Költségvetési Tanács (KT) véleményezésre az anyagot, majd a KT anyagával együtt október 15-én - jó eséllyel az addig lezajló önkormányzati választások után bő egy héttel kerül a parlament - így a szélesebb nyilvánosság elé.
A költségvetési tervezési tájékoztató érdemi részének több mint fele az uniós támogatások elköltésének technikai mikéntjére, azok tervezésére koncentrál. Hazai források érdemi költésével nem is számol a szaktárca - legalábbis erre nincs érdemi utalás. Vagyis az uniós támogatások nélkül 2015-ben sem várható jelentős beruházás.
Lesz valamekkora nyugdíjemelés
Szűkszavú a bér- és nyugdíjügyekben is a kormány, ugyanakkor talányos is: a bérekről szólva az anyag úgy fogalmaz, hogy "tervezés első szakaszában változatlan mértékű illetményalappal/alapilletménnyel és a közalkalmazotti illetménytáblával kell számolni, a személyi juttatás előirányzat illetményfejlesztés címen nem növelhető". Ebben a mondatban az a meglepő, hogy a bérbefagyasztás csak a "tervezés első szakaszára" vonatkozik, vagyis a kormány később akár dönthet is általános béremelésről a közszférában. A tervezési köriratból megtudható, hogy ezen felül folytatódik a pedagógus-béremelés, illetve 2015-ben is jár a szociális, rendvédelmi és honvédelmi területen dolgozók bérpótléka. Ez a pótlék kvázi béremelésként jelent meg az idén, ezek folyósításával 2015-ben is számolni kell a tárcáknak.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
GDP | 1,1 | 2,3 | 2,5 | 2,1 | 3,1 |
Háztartások fogyasztása | 0,2 | 1,8 | 2 | 2 | 2,1 |
Beruházások | 5,9 | 6,2 | 4,1 | -0,9 | 8,5 |
Infláció | 1,7 | 0,8 | 2,9 | 3 | 3 |
Az államháztartás hiánya | 2,2 | 2,9 | 2,8 | 2,5 | 1,7 |
Forrás: Konvergancia program |
A nyugdíjasok a tervek szerint a szokásos inflációval korrigált nyugdíjemelésre számíthatnak januárban. Mivel nincs friss inflációs prognózis, a konvergenciaprogram szerint 2,9 százalékos emelés lenne esedékes - ám ezt a képet árnyalja a rekordmélységben levő infláció (defláció), illetve az a tény is, hogy az MNB 2015-re is csak 2,5 százalékos fogyasztói áremelkedésre számít.
Legolvasottabb

Kitárul a Mókaliget: megnyitott Budapest első mókus- és madárparkja

Túl nagy ingatlanokban laknak a magyar nyugdíjasok

Elmondta a milliárdos, hova menekíti a pénzét bankválság idején
Hitlertől az orosz oligarchákig – Ezt kell tudni a Deutsche Bank piszkos múltjáról

Most járhat jól az, aki lakáshitelre pályázik
