Azóta ugyanis némileg javított a GDP-előrejelzésén a kormány: a törvény szeptemberi benyújtásakor 2010-re még 0,9 százalékos visszaeséssel kalkuláltak - az idei 6,7 százalék után -, ám múlt héten a tárca hivatalosan is mínusz 0,6 százalékra mérsékelte GDP-prognózisát. Ez a változás a büdzsé pozícióját érdemben nem befolyásolja, ugyanis ezzel párhuzamosan a jövő évi inflációs prognózist a tervezéskori 4,1 százalékról 3,9 százalékra módosították.

A költségvetési vita szűk három hónapja alatt karakterében nem változott a költségvetés: az továbbra is a kiadások szigorú visszafogására törekszik, igaz, kisebb lazításokra sor került a vita során. Ilyen például a távhő áfájának öt százalékra való csökkentése vagy a gyermekétkeztetési normatívák szigorításának visszavonása, ami a benyújtott változathoz képest 17 milliárd forinttal növeli a kiadásokat.

A mai végszavazás előtt még lehetősége van a kormánynak koherenciazavarokat kiküszöbölő javaslatokat benyújtani, vagyis elvileg néhány ponton változhatnak a büdzsé számai, ám a hiány növelésére már nincs lehetősége a parlamentnek.

Autópályákon acsarkodik az MSZP

A múlt heti módosító javaslatok szavazása során a fideszes képviselők és szocialisták baranyai lobbija (Gyurcsány Ferenc, Szili Katalin) kiütötte az M44-es autóút fejlesztéséről szóló 3 milliárdos, a kormány által támogatott javaslatot, ugyanis az ellenzéki többség a volt kormányfővel inkább az M60-as meghosszabbítására költené ezt a pénzt.

A vesztes békési lobbi ma visszavágásra készül, ugyanis a koherenciazavart orvosló javaslatként újra benyújtotta az MSZP-s Molnár László az M44-es támogatásáról szóló módosítást, amelynek elfogadása a kiadásokat nem növeli - a képviselői lobbik egymástól „lopkodják” a pénzeket.