A tavaly megújított energiahatékonysági címkéket március elejétől az üzletekben is ki kell helyezni. A fogyasztóvédelmi hatóság három hónapon keresztül ellenőrizte az előírás teljesülését a hagyományos és az online kereskedelemben is. Hatezer vizsgált termék több mint negyedénél volt probléma.

Az ITM erről szóló közleménye szerint az energiacímkézés az olykor borsos árú elektromos készülékek között válogató fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszköze. Az Állami Számvevőszék kérdőíves felmérése nemrégiben feltárta, hogy a vásárlók szinte kivétel nélkül ismerik az energiacímke fogalmát. A termékek energiahatékonysági jellemzői a válaszadók több mint négyötödének választását befolyásolták.

A fogyasztóvédelmi hatóság minden évben ellenőrzi az energiacímkék megfelelőségét különböző termékköröknél. Az idei vizsgálat apropója, hogy a jelölési rendszer egyértelművé tétele céljából a szabályozás visszatért az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz. A környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított, átláthatóbb besorolást és több adatot tartalmazó tájékoztatással a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak a vevők. Az új címkéket márciustól a boltokban és az online áruházakban is ki kell helyezni a háztartási mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépek, a hűtőkészülékek és az elektronikus kijelzők (köztük a televíziók, monitorok) mellé.

A kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szakemberei összesen 162 alkalommal vizsgálták az új energiacímkék meglétét, formai kialakítását, tartalmát, és a termékismertető adatlapokat. Egyes esetekben a címkéket és az adatlapokat az ezek alapjául szolgáló műszaki dokumentációkkal is egybevetették. Az ellenőrzött közel hatezerből 1633 készüléknél találtak hiányosságokat.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár azt közölte, hogy  a kollégái a hagyományos üzletek harmadát, a webáruházak kétharmadát érték mulasztáson. - A boltokban inkább az elégtelen tartalmú vagy nem megfelelő formátumú (például fekete-fehér) címkék miatt volt szükség intézkedésre. Az energiacímkézés teljes hiányával jellemzően online shopokban találkoztunk. Szeptember elsejével az új kötelezettség a fényforrásokra is kiterjed. Decembertől pedig kizárólag új címkével ellátott mosogató-, mosó- és mosó-szárító gépeket, hűtőket és elektronikus kijelzőket tarthatnak kínálaton a kereskedők - közölte a szakpolitikus.

A hatóság az új energiacímkék kihelyezésére és az egyéb jogsértések megszüntetésére kötelezte a vállalkozásokat.

A Tudatos Vásárlók Egyesületének tapasztalatai szerint a vásárlók nem ismerik eléggé a változásokat, ezért nem bíznak az új címkékben. Tartanak például a D-címkés háztartási gépektől, pedig lehet, hogy az a legjobb, ami adott kategóriában kapható.

Az új címkeszabályozás párhuzamosan a fogyasztási értékeket is módosították, vagyis egy korábbi A+++-os gép az új rendszerben C-s vagy D-s értékelést kaphat. Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy bizonyos gépek esetében még nincs is a piacon olyan, amely akár B-s vagy A-s osztályzatot érdemelne. Ennek az oka, hogy a szabályozás előre tekintett, azaz tudatosan "helyet hagytak" a jövőben megjelenő, a technológia fejlődésével a piacra dobott még alacsonyabb fogyasztású gépeknek.