Nagy kérdéssé válik, mennyire tudnak likvidek maradni a cégek azt követően, hogy tavaly még alacsony kamatkörnyezetből indultunk, a kamatok emelkedésével és a sokkok hatására változott a helyzet - mondta Lencsés Tamás, az EOS Magyarország ügyvezető igazgatója a cég legújabb, kintlévőség-kezelést érintő felmérését bemutató sajtótájékoztatón.

A vállalatoknak most komoly versenyelőnyt jelenthet, ha likvidek tudnak maradni

 

- hangsúlyozta.

Megtört egy korábbi fizetési tendencia, idén már hosszabb futamidőt biztosítanak a számlák befizetésére - derült ki a 3600 vállalat döntéshozójának megkérdezésével készített kutatásból. Míg 2019-ben a magyarországi vállalatok a lakosság felé átlagosan 30 napos fizetési határidővel számláztak, 2022-re ez a szám 33-ra emelkedett, a B2B számlák fizetési határideje pedig 39 napról 43 napra nőtt.

Ezekkel az arányokkal 5 (B2C) és 2 nappal (B2B) hosszabbak a magyarországi fizetési határidők a régiós átlagnál.

A hosszabb fizetési határidők sem elegendőek azonban ahhoz, hogy ellensúlyozzák a válságok hatásait, a vállalatoknak még ezzel együtt is növekvő késedelmekkel kell szembenézniük. 2019-hez képest jelentősen, 5 százalékponttal, 15-ről 20 százalékra nőtt a késedelmesen fizetett számlák aránya, amely 2 százalékponttal magasabb az európai 18 százalékos átlagnál.

A fizetési morál ezzel európai viszonylatban 2018-as, Magyarországon pedig 2015-ös szintre esett vissza.

A behajthatatlan követelések aránya megegyezik a legutóbb mért értékkel, a Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki egyáltalán. A szakértői prognózis szerint azonban ebben jelentős romlás várható, mivel az utóbbi fél év hatásai következtében nem fizető ügyfelek csak később jelennek majd meg a statisztikákban.

A vállalatok likviditásától, saját tőkéjétől függ, tehetnek-e még engedményeket a lakosság felé az egyre nehezebb helyzetben

- mondta Lencsés.

Kockázatos döntés lehet, a kormány szerint is a kkv szektor harmada nehéz helyzetben lesz az energiaválság miatt, de a vállalatoknak természetesen azzal is számolniuk kell, hogy egy-egy ilyen döntéssel vevőket tarthatnak meg.

Kontinentális baj van

Európai átlagban a vállalatok harmada gondolja úgy, hogy többletmunkát jelent majd számukra a fizetési morál romlása, mindössze 1 százalékuk prognosztizált ilyen téren csökkenést. Közép-Kelet-Európában a cégek 34 százaléka számolt ilyen téren növekedéssel.

A technológiai megoldást a digitalizáció jelentheti, de a vállalatoknak csak 45 százaléka digitalizálta a számlázási folyamatot, míg Magyarországon 42 százalékuk.

A európai cégek 52 százalékban vallják nagymértékben adatvezérelteknek magukat. Információs biztonság terén 71, adatvédelemben 79, adatminőségben 52, adatmennyiség terén pedig 55 százalékban látják fejlettnek magukat. Magyarországon összességében jobb a helyzet: a cégek itt úgy érzik, 58 százalékban nagymértékben adatvezérelten működnek.