Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyag árak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani –hangzott el az Mapei Évindító Kereskedő Konferencián.

Az elmúlt években felpörgött kereslet a tenyerén hordozta az építőipart, szó szerint alig tudták kiszolgálni az igényeket – mondta Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.

Még a múlt év is kedvezően alakult a kereskedések többségének, a rendszeres áruhiány és az áremelkedések ellenére is. Ugyanakkor a próbavásárlás-kutatásuk eredménye szerint esett a kiszolgálás színvonala.

A harminc építőanyag kereskedésnél végzett személyes próbavásárlások eredményeinek elemzéséből kiderült, hogy egyre romlik a vevők kiszolgálásának a minősége. A kereskedések átlagosan 45 százalékos eredményt értek el tavaly, 3 százalékponttal rosszabbat 2021-hez képest, 2020-hoz viszonyítva pedig 11 százalékponttal kevesebbet.

A vizsgált kereskedések 17 százalékánál volt valamilyen kedvezmény vagy ajánlat. Egyharmaduk végzett klasszikus értékesítői munkát és kezdeményezte az eladást. Az értékesítők hangulata is romlott, a kereskedések kétharmadában nem érte el a megfelelő szintet, a fásultság, kiégés határán mozog.

Markovich Béla szerint az építőanyag kereskedéseknek stratégiát kell váltaniuk és aktívan kell értékesíteniük. Azok a kereskedések lesznek sikeresek, akik ezt a leggyorsabban és a legjobban valósítják meg.

Ehhez számos kihívással kell szembenézni, ám sajnos már voltak hasonló helyzetben a kereskedők a korábbi válságok során. Meg kell erősíteni a helyzetüket a piacunkon, pótolni kell a kieső projekteket, a forgalmat, a hatékonyságot. Ehhez javítani kell a szolgáltatásokat, meg kell tartani a biztos vevőket és növelni a potenciális partnerek számát.