Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az energiaválság és az infláció egyszerre sújtotta a vendéglátóipart, ami elől a cukrászdák sem menekülhettek. Helyben fagylaltot készíteni olyan költséges vállalkozás, hogy sokan inkább a külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltárulást választják.

2023-ra az a helyzet áll fenn, hogy a fagylaltkészítés önerőből rendkívül nehezen megtérülő befektetés lett, és a legtöbb cukrászda számára fenntarthatatlan – írja a Világgazdaság. Becslések szerint nagy tételben a fagylaltgyártás nagyságrendileg ötezer kilogramm, azaz megközelítőleg 125 ezer gombóc értékesített mennyiségnél válik nullás elszámolásúvá.

Drága a gyártás és az üzem

Az országszerte közel 200 partnerrel büszkélkedő Manna Ice – Isteni finom! fagylaltok értékesítési vezetője, Tuza Gyula szerint a cukrászdák helyzetét nehezíti, hogy sokan nem veszik figyelembe a fagylaltgyártás esetén fellépő költségeket, ahol nemcsak egy bolti eladói területet és egy háttértárolót kell kialakítani, hanem a gyártáshoz szükséges üzemrészt is.

Ebben az üzemben meg kell felelni a hatályos élelmiszer-biztonsági jogszabályoknak. Minőségbiztosítási rendszert kell kialakítani, a gyártott termékek nyomon követhetőséget biztosítva az esetleges reklamációk kivizsgálásához. Emellett komoly kiadást jelentenek a mindennapi működtetéshez szükséges megfelelő végzettségű dolgozók bér- és járulékköltségei, amik a szezonális munkavállalás miatt magasabbak, mint akinek egész éves munkát tudnak biztosítani a cégek

– mondta Tuza Gyula.

Ezért magas az anyagi kockázat

Az alapanyagok készletezése és a késztermékek tárolása is beruházást igényel. Ehhez jönnek az egekbe szökő rezsiárak, valamint az, hogy folyamatos innováció szükséges mind a termékek, mind a géppark tekintetében annak érdekében, hogy ne veszítsék el a cukrászdák, az egyedi fagylaltgyártók a vásárlóikat.

A fagylalt manufakturális gyártásánál magas az anyagi megtérülés kockázata.

  • Egyre több cukrászda ismeri fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni, ráadásul így a szolgáltatás minőségén is nagyságrendekkel tudnak javítani.
  • A vásárlók is egyre tudatosabbak, a fagylalt drágulásával joggal várják el, hogy minőségi termékeket fogyasszanak.

A mai fagyiknál a minimum, hogy tartalmazzanak valódi gyümölcsöket, csokoládét vagy egyéb textúrákat, és nem mellékes, hogy egyre szélesebb réteg keresi a hozzáadott cukrot, laktózt vagy glutént nem tartalmazó termékeket. Ezek gyártása pedig szakképzett munkaerőt, felkészült üzemet kíván meg.