A fairtrade termékek kereskedelme 2018-ban meghaladta a 9,8 milliárd eurót világszerte, ami 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Világszerte nő az igény az ilyen termékekre, már több mint 37 ezer fairtrade minősített termék érhető el 131 országban, beleértve Magyarországot. A legnépszerűbb termékek a kávé, kakaó, csokoládé, tea, banán, méz, virágok, gyapjú, de egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában - írja a TVE közleményében

A Tudatos Vásárlók Egyesülete öt éve méri a magyar fairtrade piac nagyságát, amiről 2014 óta állnak rendelkezésre adatok. Két év alatt, 2016-ig közel hétszeresére nőtt a piac, majd 2016 és 2017 között ismét meghétszereződött a forgalom 3,6 milliárd forintra, majd 2020-ban már meghaladta a 6,9 milliárd forintot. A növekedés üteme meghaladja mind az infláció, mind az élelmiszerárak növekedését. Az első mért évhez képest százszoros a növekedés - hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédők.

"A növekedés legfőbb oka, hogy 2014 óta globálisan bővül a fairtrade minősített összetevőket tartalmazó termékek köre. Míg korábban azok a termékek kaphattak minősítést, amelyeknek minden lehetséges összetevője méltányos kereskedelemből származott, 2014-től azok a termékek is beléphettek a minősítő rendszerbe, amelyeknek csak a kakaó vagy a cukor összetevője minősített. 2018-tól a védjegy bármely terméken látható, ha például kesudió, méz, rizs, vanília, kakaó, mangó, cukor vagy tea összetevője minősített. Tehát egyre több terméken látható a jel” – mondta Haraszti Anikó, a TVE ügyvezetője.

2020-ra a magyar piacon is tömegével jelentek meg azok a termékek, amelyeknek csak egyik összetevője minősített, elsősorban a diszkontláncokban találnak ilyeneket a fogyasztók. 

Forrás: TVE, Nielsen

A láncok húzták fel a magyar fogyasztást

A növekedés másik fő összetevője, hogy a különböző élelmiszerkereskedelmi láncokban, illetve feldolgozott élelmiszereket áruló drogériákban egyre több sajátmárkás terméknek van Fairtrade minősítése. „Mára a fairtrade termékek könnyen elérhetővé váltak” – értékel a TVE munkatársa. Az áruházláncok és a speciális bioboltok, delikáteszek, elkötelezett büfék mellett olyan meglepő helyeken is találkozhatunk már a méltányos kereskedelemmel, mint az osztrák vasúttársaság (ÖBB) Budapestről Bécsbe tartó járatainak büfékocsijai.   

A statisztikában a korábbi évekre vonatkozó adatok tartalmaznak becsléseket a fairtrade kávét forgalmazó ÖMV kávézók forgalmára vonatkozóan. A 2019-2020-as adatok ezeket nem tartalmazzák, és a drogériákban kapható élelmiszerek adatait sem, így a valós fairtrade piac valamivel nagyobb lehet az itteni számoknál - jelezte a TVE.

Mi az a méltányos kereskedelem? 

A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket. 

A magasabb árért cserébe: a termelőnek meg kell felelnie a következő munkakörülményekkel kapcsolatos elvárásoknak: egészséges és biztonságos munkakörnyezet, védőruházat, a vegyszereknek való kitettség csökkentése, a szakszervezetek működésének elősegítése, az egyesüléshez való jog tiszteletben tartása (szakszervezet és kollektív tárgyalások), a diszkrimináció tilalma, a kényszerítés és zaklatás tilalma, a gyerekmunka tilalma, maximum 48 órás munkahét, jogszerű foglalkoztatás, fizikai fenyítés tilalma. 

Világszerte több mint 1,9 millió termelő és munkás, 71 országban 1880 termelői szervezet része a Fairtrade-hálózatának.