Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Több tízezer pedagógus vett részt a Belügyminisztérium (BM) online kérdőíves kutatásában, a kérdőív eredményei irányadóak a kormánynak a további pedagógusbér-emelés tervezésében is - írja az MTI. 

A pedagógusok többsége fontosnak tartja, hogy további béremelésnél kiemelt juttatási szempont legyen, ha valaki hátrányos helyzetű településen dolgozik, illetve több halmozottan hátrányos helyzetű gyermekkel foglalkozik. 

A többség azzal is egyetért, hogy a tanárok díjazásánál a jövőben vegyék figyelembe a teljesítményértékelést.

A felmérést a kormány az idei kormányátalakítás után indította a pedagógusoknál és a köznevelésben dolgozóknál a pedagóguspályával és a közneveléssel kapcsolatos stratégiai kérdések véleményezésére. Ahogy arról korábban Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter már beszélt a kormány célja az, hogy a pedagógusok átlagbére 2025-re elérje a diplomás átlagbérek 80 százalékát. Azt is mondta, hogy a kormány elkötelezett a pedagógusok további béremelése mellett, és ahogy megszületik a megállapodás az Európai Bizottsággal, a rendszerváltás óta legnagyobb pedagógusbér-emelés következhet.

A mostani bérhez képest

  • 2023-ban az eddig tervezett 10 százalék helyett csaknem 21 százalékos,
  • 2024-ben 25 százalékos,
  • 2025-ben pedig 29-30 százalékos lehet a béremelés mértéke.
  • a béremelés differenciált lesz, a halmozottan hátrányos helyzetű térségekben dolgozó pedagógusok bére a diplomás átlagbér 90 százalékát is el fogja érni - fejtették ki.

Több mint 57 ezer válasz érkezett

A tájékoztatás szerint a részvétel az online konzultáció önkéntes és anonim volt. A felmérés két körben folyt, június 13-26., illetve szeptember 1-20. között. Az első felmérésben nemcsak pedagógusok, hanem a nevelést segítő munkatársak is részt vehettek. A júniusi konzultációt 24 ezren, a szeptemberit már több mint 33 ezren töltötték ki - írták. Magyarországon nagyságrendileg 169-170 ezer pedagógus dolgozik (a szerk.).

A felmérések az ideális csoport- és osztálylétszámokkal, a munkakörülményekkel és a juttatásokkal, a pedagógusok és a gyermekek védelmével, a pedagógusok teljesítményének értékelésével a munka minőségének elismerésével kapcsolatban kérték ki a tanárok véleményét.

Az ösztönzéssel kapcsolatban legtöbben a pedagógusok további béremelését jelölték meg a legfontosabbnak. Nagy többség (84 százalék) értett egyet azzal, hogy a leghátrányosabb helyzetű térségekben, illetve a magas arányban hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermekekkel, tanulókkal foglalkozó pedagógusoknak indokolt többletjuttatást biztosítani - ismertették.

A válaszadók 70 százaléka értett egyet azzal, hogy a pedagógusok díjazása a jövőben vegye figyelembe a teljesítmény értékelését és differenciáljon a munka minősége alapján.

A pedagógusok 91 százaléka többnyire vagy teljes mértékben egyetértett azzal, hogy a biztonságos iskolai légkör jelentős hatással van a gyermekek, tanulók teljesítményére. Még többen voltak azok, akik szerint az eredményes nevelő-oktató munkához szükség van arra, hogy az osztályteremben és az iskolában is mindenki betartsa az alapvető viselkedési szabályokat.

A válaszadók 78 százaléka szerint fontos a pedagógusok konfliktuskezelési, stresszkezelési készségeinek fejlesztése. A pedagógusok kétharmada azzal is egyetértett, hogy az iskolaőrség bevezetése indokolt az olyan iskolákban, ahol arra igény mutatkozik.

Magas a heti óraszám

Megosztottak a pedagógusok a munkaterheléssel kapcsolatban: egy részük megfelelőnek, másik részük soknak tartja a heti kötelező óraszámot. A pedagógusok 70 százaléka egyetértett azzal, hogy a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő dolgozók fokozottabb bevonása segíthetné a pedagógusok munkaterhének csökkentését.

pedagógusok teljesítményének értékelésével kapcsolatban a válaszadók 75 százaléka egyetértett vagy többnyire egyetértett azzal, hogy a pedagógusokat további szakmai fejlődésre és még magasabb minőségű munkavégzésre ösztönzi, ha rendszeres visszajelzést kapnak a teljesítményükről. A kitöltők több mint 60 százaléka többnyire, 22 százaléka pedig lényegében egyetértett azzal, hogy a teljesítmény értékelésében mind a külső, mind a belső, intézményen belüli értékeléseknek fontos szerepe van.

A felmérésben résztvevők 71 százaléka legalább közepesen - de 42 százalékuk többségében vagy teljesen - egyetértett azzal, hogy középiskolában és az általános iskola felső tagozatánál segítené az intézményvezető értékelését, ha az adott pedagógus munkájáról visszajelzést kapna a tanulóktól, a szülők véleményének figyelembevételét ennél jóval kevesebben tartják fontosnak.