Így a vezető hitelminősítők közül jelenleg az S&P tartja érvényben a legjobb szuverén adósosztályzatot Magyarországra - írta az MTI.

A Moody's-nál a magyar besorolás Baa3, a Fitch Ratings-nél az ugyanennek megfelelő BBB mínusz. A Fitch magyar besorolásának kilátása ugyanakkor felminősítés lehetőségére utaló pozitív, és a Fitch egy hét múlva, jövő pénteken vizsgálja az idén először a magyar szuverén adósbesorolást.

QP | Quality Placement

Az S&P Global Ratings indoklása szerint a magyar felminősítés elsősorban a gazdaság megfelelő, a magánszektor magas megtakarításai által is alátámasztott növekedési kilátásait és a hazai keresletnek hajtóerőt adó reálbér-növekedést tükrözi. Számított az autóipari és a szolgáltatási szektorok exportkapacitásainak folyamatos bővülése is.

Az S&P várakozása szerint azonban a magyar GDP növekedési üteme 2021-re 2 százalék környékére lassul, ám a prognózis szerint a kicsi nyitott gazdaság átvészeli a gyengülő külső kereslettel és az EU-folyósítások csökkenésével jellemzett időszakot is.

A magyar gazdaság külső fizetési pozíciója erőteljes, a nettó külső adósságráta tavaly a GDP 10 százaléka alá süllyedt a 2010-ben mért 55 százalékról - áll az S&P Global Ratings elemzésében. A magyar folyómérleg-többlet már csökken, a cég várakozása szerint azonban a lebegő árfolyamrendszer és a továbbra is alacsony munkaköltség legalábbis középtávon fenntartja a magyar gazdaság külső versenyképességét.

A hitelkiáramlás jelenlegi gyorsulását nettó alapon hazai források táplálják, bár fontos tényező, hogy bruttó bázison számolva a magyar bankrendszer nem rezidens forrásokból eredő nagybani finanszírozása is növekszik - áll az S&P elemzésében. Ugyanakkor a magyar bankok tőkeellátottsága jó, tevékenységük nyereséges.

Az S&P szerint a magyar bankok hitelezési hajlandóságának feléledése és pénzügyi teljesítményük javulása annak a jele, hogy a monetáris politika és a hitelezési tevékenység reálgazdasági transzmissziós mechanizmusának működése jórészt helyreállt, és ez a fejlemény segítheti a magyar hatóságokat, ha a következő két évben nehezebbé válna az európai és a globális kereskedelmi környezet.

A hitelminősítő szerint a magyar kormány viszonyrendszere EU-partnereivel továbbra is "bonyolult". A cég azzal számol, hogy az unióból érkező strukturális és kohéziós folyósítások értéke a GDP-érték arányában mérve 1-2 százalékkal csökken akár már 2021-ben.

Az EU által Magyarország ellen indított jogi, köztük a már folyó kötelezettségszegési eljárások a kétoldalú kapcsolatok destabilizálódásának kockázatával járnak, és ez potenciálisan kisiklathatja az uniós beruházási programokat, aláásva a magánbefektetői szektor bizalmát - vélekedik pénteki elemzésében az S&P. Ugyanakkor 2020 előtt valószínűtlen, hogy az EU jelentősebb pénzügyi szankciókkal vagy a strukturális folyósítások csökkentésével sújtaná Magyarországot. A 2020 utáni új költségvetési időszakban már valószínűbb az EU-finanszírozások csökkentése, de ehhez is az uniós tagállamok egyhangú támogatására lenne szükség.

Az erőteljesen prociklikus magyar költségvetési alapállás ellenére valószínűtlen a jelentősebb költségvetési elcsúszás, és a hitelminősítő nem lát kockázatokat a 2019-re kitűzött 1,8 százalékos GDP-arányos deficitcél teljesíthetőségére, bár a 2022-ig megcélzott 0,5 százalékos hiányt "derűlátó" célkitűzésnek tartja. Az államadósság 2022-ben a GDP 60 százaléka felett lesz, ez pedig az S&P szerint szűkítheti kormány költségvetési mozgásterét stresszhelyzet esetén.