A tervek szerint az önkormányzatok, a járási kormányhivatalok és egyéb költségvetési szervek a saját kezelésük és irányításuk alatt álló támogatásokról, segélyekről szolgáltatnának rendeszeresen adatot. A szükség esetén taj számot, életkort is tartalmazó adatokat így a központi nyilvántartás kezelné, ahonnan egyébként bármelyik adatot szolgáltató szerv információt is kérhet. Vagyis egy önkormányzat tájékoztatást kaphat arról, hogy az általa támogatottak milyen egyéb, állami juttatásban részesülnek.

800 milliárdot fizettek ki tavaly

A családtámogatás keretében összesen 800 milliárd forint kifizetés volt 2012-ben, ebből 446 milliárdot a kincstár, 364 milliárdot pedig a tb-alap biztosított. Ebben van a családi pótlék, a tgyás, a gyes és a gyed is, egyik itt, másik ott. Az önkormányzatok összesen 129 milliárd forintot fizettek ki egy sor jogcímen tavaly, zömmel rászorultsági alapon gyermekdvédelemre. A foglakoztatási alap is folyósított támogatást aktív korúaknak, valamint felnőtt- és szakképzésre összesen 43 milliárd forintot. Ez összesen 972 milliárd forint, a költségvetési kiadások mintegy tíz százaléka.

Jelenleg több forrásból is hozzá lehet jutni szociális alapú támogatáshoz. A központi költségvetés finanszírozta juttatás mellett a társadalombiztosítás rendszeréből, a foglalkoztatási alapból, a gyámhatóságoktól és az önkormányzatoktól is jöhet valamekkora összeg. Ezeket jelenleg korlátozottan vagy egyáltalán nem lehet összevetni. A gyes igénylésekor például leellenőrizhető, hogy az igénylő kap-e ezzel egyidőben gyedet is - ez azért fontos, mert a kettő egyszerre nem jár -, de arról nincs adat, hogy egy szülő a gyerekeire tekintettel összességében milyen időtávon milyen juttatásokat kapott.

A javaslat szerint a nyilvántartás addig tárolja az adatokat, amíg valamilyen támogatást kap a magánszemély, azt követően azoban, ahogy a folyósítás megszűnik, öt év elmúltával minden adat törlődik a rendszerből. Egy szülő esetében így addig követhető vissza a juttatások folyósítása, ameddig családi pótlékot vagy egyéb gyermekvédelmi támogatást kap. A nyilvántartásba a december 15-ét követően indult ügyeket automatikusan fel kell venni, a már jogerős, meg nem szüntetett támogatások adatait pedig november 15. és december 15. között kell feltölteni.

Az országos nyilvántartás felállítása révén egységesebb képet lehet alkotni arról, hogy összességében ki milyen juttatást kap. Ez azért fontos, mert jelenleg irdatlan pénzek mennek szociális jellegű támogatásokra, ám ezek hatásfoka nem mérhető, mert nem lehet tudni, ki, mennyit kap.

Cél a kiadáscsökkentés vagy a jobb elosztás?

A szociális célú támogatások egységes nyilvántartása lehetőséget teremthet arra, hogy ezt az összeget a jelenleginél sokkal célirányosabban lehessen leosztani. Fel lehet számolni a párhuzamosságokat, s a rászorulók kiszámíthatóbb és jobb ellátást, segítséget kaphatnak. Ehhez természetesen át kell alakítani a támogatási rendszert is. A tervezetből nem derül ki, milyen átalakításokat tervez a kormány. Ez elindulhat egy szociális kártyarendszer kialakításának irányába is. Azt sem tudni, hogy a tervek a korábban elköltött nagyságrendű összeg jobb elosztásáról szólnak, vagy cél inkább a kiadások jelentős csökkentése.

QP | Quality Placement