Észt együttműködésből indította el 2015-ben csomagautomata-rendszerét a Foxpost: magyar startupként, a kockázati tőke küzdelmes bevonásával, alig néhány tucat automatával, a szűk kapacitások miatt minél nagyobb hatékonyságra kényszerítve - írja a G7.hu a céget bemutató sztorijában. Mára egyértelműen ők a piacvezetők egy dinamikusan bővülő piacon, most egy hét alatt telepítenek akár húsz új automatát, már több mint 500-nál tartanak, és tavaly után idén ismét duplázni akarnak.

Tavaly 3 millió csomagot kezeltek, van félmillió lakossági és 15 ezer céges ügyfelük. Két éve 45 munkavállalójuk volt, most vannak 160-an, de idén év végére a terveik szerint már 300-an lesznek: főleg új raktárosokat és sofőröket kell felvenniük, hogy tudják tartani a lépést a csomagmennyiséggel.

Amikor a Foxpost indult, a csomagszolgáltatási trend még nagyon az elején járt, nekik pedig két évig kellett hajtaniuk a potenciális befektetőket. Megszereztük az észt licencet, elkezdtünk üzleti terveket és bemutatkozó prezentációkat készíteni, és azt hittük, hogy nagyon frankó gyerekek vagyunk megfelelő menedzsmenttapasztalattal, jönnie kell majd a pénznek is. Hát nem nagyon akart jönni - mondta Bengyel Ádám cégalapító.

A startupok magyar állami támogatásának hatékonysága hagy kívánni valót maga után, de a Foxpost alapítói végül is jól jártak a más esetekben gyakran elmutyizott uniós Jeremie programmal, a Finext Startup Kockázati Tőkealap lett az egyik befektetőjük. Társfinanszírozónak végül a Wallis szállt be, az alapítók tulajdonrésze pedig bőven tíz százalék alá került. A startup-lét egyik tanulsága, hogy nagyon nem az lesz, amit az elején kitaláltál, rendkívül rugalmasnak kell lenni - osztotta meg egyik fontos tapasztalatát a cégalapító.

Vesztes meccs?

A Foxpost egy ideje regionális terjeszkedésben is gondolkodik, de ebben óvatos, mert látja, hogy a külföldi szereplőknek mennyire nehéz belépniük a piacra – ezt csak a legnagyobbak tudják megkockáztatni, és azok, akiknek komoly e-kereskedelmi háttere van. „Elértünk egy olyan fejlettségi szintet, hogy szeretnénk kilépni a határon túlra. Természetes irányok lennének a környező országok, de ez nekünk szűz piac lenne, mert nincs olyan meghatározó magyar webshop, aki jelentős volumenben adna el legalább a visegrádi országokban” – fogalmaz a Foxpost vezérigazgatója.

Szerinte Magyarország már lényegében elvesztette az e-kereskedelmi versenyt a cseh (Alza, Notino), lengyel (Allegro, CCC), román (eMAG) versenytársak mögött. „Nálunk sem a bankok, sem a kockázati tőke nem vállal kockázatot, azt finanszírozzák, akinek nem igazán kell hitel. Csehországban a bürokrácia is sokkal kisebb, és maga a vállalkozói mentalitás is más.”