Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Dinamikus fejlődés előtt áll a prémium banki szegmens a hazai lakossági bankpiacon belül, akár a három-négyszeresére is nőhet a következő években - derül ki a Bankmonitor.hu és a myClient stratégiai és üzletfejlesztési tanácsadó cég frissen ismertetett piacfelméréséből. A myClient piacelemzése szerint a prémium banki szegmens potenciális mérete 4000 milliárd forintra tehető, ezt mintegy 250 ezer, átlagosan 15-18 millió forintos pénzügyi vagyonnal rendelkező család teszi ki. A prémium banki szegmens jelenlegi mérete ugyanakkor a cég becslése szerint 800-1200 milliárd forintra tehető.

A piac 75-80 százaléka a következő években fog ügyfélszerződésekben testet ölteni. Nem újonnan keletkező vagyontömegről, hanem jelenleg a lakossági banki kiszolgálás alatt álló vagyon prémium banki szolgáltatásokkal való leszerződéséről van szó - mondja Kolossay Balázs, a myClient szakértője. Szerinte a szegmens fejlődésének jövőbeli dinamikáját a privát banki üzletágak eddigi bővüléséhez lehet majd mérni. Az utóbbiban kiszolgált ügyfélvagyon bővülése közel 140 százalékponttal előzte meg a lakosság pénzügyi vagyonának MNB által kimutatott növekedését a 2005 és 2011 között eltelt hat évben.

A prémium szegmens kialakulása három évvel ezelőtt indult el, jelenleg pedig hét nagy szereplő van jelen a piacon nevesített prémium szolgáltatással - mondja Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu ügyvezetője. A piac felmérése alapján közülük egy bank vélhetően még a privát banki kiszolgálási limit megemelése és a valós prémium kiszolgálás megteremtése előtt áll, míg egy másik piaci szereplő a nemzetközi stratégiájából adódóan közel azonos sztenderdek mellett szolgálja ki mindkét felsőbb ügyfélszegmenst.

A Bankmonitor.hu szerint jelenleg a prémium banki szegmensen belül minimumelvárásnak számít a prémium bankszámlacsomag, az időpontfoglalás, a soronkívüliség, vagy a tanácsadó személyének állandósága. Az egyedi termékskála (például a lakossági ügyfeleknek nem elérhető befektetési termékek), ügyfélrendezvények, vagyon- és portfólió tervezés már eltérő mértékben és mélységben van jelen az egyes bankoknál. A hiteleknél elérhető kamatkedvezmények, magasabb hitelkeret és egyéb árelőnyök (egyedi devizaárfolyam) vonatkozásában a piac kínálata még inkább szóródik. A bankok egyre inkább törekszenek a kiegészítő, nem banki szolgáltatásokra kiterjedő klubtagság típusú kedvezmények megteremtésére. Ezek minősége azonban széles skálán szóródik: egyes bankoknál tudatosan felépített, jól kiválasztott partneri kör szolgáltatásai jelennek meg árengedménnyel, míg más esetben a partneri szolgáltatóknál kevésbé érezhető a prémium minőség.

A prémium szegmensért folytatott piaci verseny új szolgáltatások elterjedését hozza. Ezek közé sorolható az ügyféligény alapú kiszolgálás, de a következő öt év vívmányai között lesz majd nagy valószínűséggel a prémium ügyfél saját irodájában, otthonában tanácsadóval történő beszélgetés során, a tanácsadó bevonását igénylő ügyintézés lehetőségét is. A hasonló szolgáltatások mielőbbi kifejlesztése és bevezetése versenyelőnyt jelenthet az épp csak alakuló piacon.