Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A péntek délutáni, kora esti órákban történik a legtöbb közlekedési baleset Magyarországon, míg a legkevésbé veszélyesnek a vasárnapok és a keddek számítanak a KSH 2012-es összesítése szerint. Budapesten kissé más a helyzet, a fővárosban a keddinél kisebb a szombati közlekedés kockázata.

Ha vasárnap - a szerényebb forgalommal összefüggésben - viszonylag kevés baleset is történik, azokon belül meglehetősen magas, a hét többi napjához képest átlagon felüli a halálos kimenetelűek aránya. Míg a hét egyéb napjain jobbára 3,5-3,7 százalék volt a baleseteken belül a halálosak súlya, addig vasárnapra 4,5 százalék jött ki. A súlyos kimenetelű balesetek 31 százalékos aránya szintén nagyobb, mint a hét más napjain mért 28 százalék körüli érték.

Kép: MTI

Az összes baleset több mint harmada a főútvonalakon következett be tavaly, az autópályákra és autóutakra mindössze 3 százalék jutott. Ha viszont egy autópályán vagy autóúton baleset történik, a következményei sokkal komolyabbak: 7,7 százalékuk volt halálos, harmaduk súlyos. Összehasonlításul: a főútvonalakon ez az arány rendre 4,1 és 26,7, az egyéb útvonalakon pedig 3,0 és 29,8 százalék. Az autópályák közül az M1-es volt a legveszélyesebb, 8 halálos és 31 súlyos sérüléssel járó balesettel, míg a főutaknál a 6-os viszi a prímet, 14 végzetes kimenetelű ütközéssel.

Ahhoz képest, hogy egy másik KSH-statisztika szerint a hazai közutak burkolata 53 százaléka volt rossz, további 13 százaléka pedig nem megfelelő, továbbá bő egyharmaduk tűrhetetlenül nyomvályús (ezen belül kétezer kilométernyi út kifejezetten veszélyes mértékben), az úthibákat nemigen teszik felelőssé a balesetekért.

 

Forrás: KSH

A fenti térképen a magasabb osztályzat és a sötétebb szín jelöli a rossz minőségű útburkolatot.

 

A balesetek negyede töredezett, kátyús úttesten történt, a pálya hibáját viszont a 15,2 ezer balesetből csak 19-nél mutatták ki okként. A balesetek ötöde ugyanakkor azért következik be - legalábbis a statisztika alapjául szolgáló hivatalos vizsgálatok szerint -, mert a járművezető nem az útviszonyoknak megfelelően választotta meg sebességét. Ez a kategória közismerten gumiszabálynak számít, ide tartozik például az az autós is, aki lakott területen kívül 60-nal száguldva benéz egy kátyút, nyomvályút, ami miatt végül az árokban köt ki.