Szédítő növekedést mutatott októberben a hazai újautó-piac: 8201 darab, 33 százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba éves bázison - derül ki a Jato Dynamics adataiból. Mielőtt azonban azt gondolnánk, hogy hirtelen pénz hullott az emberek ölébe, az elemzőcég hozzáteszi, hogy a növekedés egy hatalmas "állami" közbeszerzés eredménye. A típusok alapján arra lehet következtetni, hogy a tanyagondnoki szolgáltatást segítő falubusz-beszerzések dobták meg a számokat. A mikrobuszokat és terepjárókat az önkormányzatok szerzik be európai uniós forrásból, s erre az idén 15 milliárd forint áll a rendelkezésre. (A járműbeszerzéshez a települések a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivataltól kaphattak 100 százalékos támogatást az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap még megmaradt forrásaiból.)

Ez látszik a legkedveltebb típusok listáján is. A Skoda Octavia, Opel Astra, Ford Focus, Suzuki Vitara uralta hazai autópiacon ugyanis októberben olyan autók kerültek be a top 10-ben, mint a Volkswagen Transporter (472 darab), az Opel Vivaro (393 darab) és a Renault Traffic (373 darab) személyautó változata.

Ma is átadtak falubuszokat

Hétfőn több mint 80 darab Opel Vivarót adtak át Győrben, amelyet a falubusz-program keretében vásároltak és a falugondnoki szolgáltatást fogja segíteni. A fenti MTI-képen Szabóné Németh Ágnes, Hédervár polgármestere veszi át a kisbuszt.

Hogy ezek a volumenek ilyen mértékben képesek voltak megkavarni az újautó-piaci statisztikákat, az arra is rávilágít, hogy a magyar piac milyen elképesztően kicsi.

Ezekkel a volumenekkel a három kisbusz a 2-4. helyet szerezte meg októberben, ugyanis a Suzuki Esztergomban gyártott terepjárója, a Vitara olyan népszerű, hogy azzal senki sem tud versenyezni. A kocsiból 722 darab kelt el a 10. hónapban.

A top 10 többi modelljét tekintve nagy meglepetés nem ér minket: Octavia, Focus, Astra, Golf, Swift. A kakukktojás talán a VW Passat lehet, amelynek nemrég mutatták be a következő generációját, ezért a hazai - nyilván főleg a céges - vásárlók körében nagyon népszerű.

Ha az első 10 hónap összesített adatait nézzük, akkor már inkább leképeződik a hazai vásárlók - és a céges flottamenedzserek - ízlése, ugyanis élen a letaszíthatatlan Octavia áll, majd a Suzuki Vitara, a német alsó-közép kategóriások, a Suzuki Swift, a Dacia Duster, a Fiat 500 (ez kevésbé része a hazai utcaképnek), a VW Passat és az Opel Corsa következik.