Úgy tudni, a szolgálat dolgozói közül többen a magán-betegszállító cégeknél maszekolnak. Érezhetően javult a helyzet az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ), miután az év eleje óta nemcsak munkaidőben, hanem a hét minden napján, 24 órában dolgoznak a betegszállítók. A mentés és a betegszállítás szétválasztásának eredményeként nőtt a mentőautók bevethetősége és riaszthatósági aránya is. A tavaly megkezdett profiltisztítás kedvező hatásait eleinte még nem érzékelték az OMSZ-nél, mivel hétvégén és az éjszakai órákban változatlanul a mentők végezték a betegszállítási feladatokat. A szervezet átalakításának egyelőre nincsenek számszerűsíthető eredményei - mondta az OMSZ gazdasági főigazgató-helyettese a szolgálat tegnapi sajtótájékoztatóján. Kónya Zoltán szerint a leadott feladatok dacára a szolgálat központi forrásait nem csapolják meg jelentősen. Az OMSZ az idén 23,9 milliárd forintból gazdálkodhat, 700 millióval kevesebbel, mint tavaly. Az Egészségügyi Minisztériumban elmondták: a kezdeti nehézségek után mind a mentés, mind a betegszállítás esetében megnőtt a szakmai tevékenység. A mentésnél csökkent a kiérkezési idő, a betegszállításnál sincs ellátatlan eset, az orvosok és a betegek megszokták az új rendszert. Az OMSZ-nél korábban voltak olyan számítások, amelyek alapján a profiltisztítás havonta legalább százmillió forintos bevételkiesést okoz. További problémát jelent, hogy egyre többen hagyják el a szolgálatot, ahol az éves átlagkereset alig éri el a 900 ezer forintot. Jóllehet a vezetőknek hivatalos információi nincsenek arról, hogy OMSZ-dolgozók a magán-betegszállítóknál maszekolnak, de - mint mondják - a híresztelésnek alighanem van realitása. Ráadásul az OMSZ szervezeti és működési szabályzata nem korlátozza a munkatársak szabadidőben vállalható tevékenységét. Az orvosoknak januártól más-más megrendelőlapon kell kérniük a mentést és a betegszállítást. Több háziorvos is arról panaszkodott, hogy a rendeletben nem tisztázzák, mikor, milyen típusú szolgáltatás rendelhető. A szaktárca és az OMSZ tavaly ősszel nyilvánosságra hozott közös jelentése szerint a betegszállítások fele indokolatlan. Ennek alapján terjedt el a hír a doktorok körében, miszerint a gyógyszerrendeléshez hasonlóan ezután a szállítási gyakorlatot is vizsgálják, és a "pazarló" orvosokat büntetik majd. A szaktárcánál megjegyezték: mind a mentést, mind a betegszállítást egyértelmű jogszabályi feltételek mellett rendelheti az orvos, ezt az egészségbiztosító ugyanúgy ellenőrzi, mint bármely más jogszabályi feltétel betartását. Az esetleges szankciókról nem beszéltek a minisztériumban.
QP | Quality Placement