A szocialisták a mától érvényes üzemanyagár-emelkedés kapcsán a benzin árának, pontosabban az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését követelik. Emlékeztetnek rá, hogy ellenzékben a Fidesz hasonlót szeretett volna elérni, arra azonban nem térnek ki, hogy akkor mivel is utasították el ezt a követelést, illetve azt sem említik, hogy a költésgvetési bevétel kiesését mivel pótolnák.

A kormány álláspontja borítékolható, hiszen korábban nem egyszer született elutasító válasz a parlamentben a jövedékiadó-csökkentés lehetőségeit firtató képviselői kérdésekre. Legutóbb június végén közölte Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Oláh Lajos DK-s országgyűlési képviselővel, hogy a kormány kitart a fogyasztás és káros gazdasági hatások adóztatása mellett, ennek megfelelően nincs tervben az üzemanyagok jövedéki adójának mérséklése sem. (Oláh ráadásul márciusban már kapott egy hasonló kérdésre hasonló választ Vargától, ezt megelőzően pedig Matolcsy György érvelt a témában.) A tárcavezető szerint az alapállás az, hogy mivel az előző kormányzati ciklusokban a bérek terhei a magasban voltak, elvárható volt, hogy a fogyasztást terhelő adók, így az üzemanyagok jövedéki adója mérséklődjön. Az Orbán-kormány viszont a hivatalba lépése óta következetesen halad előre azon a maga kijelölte úton, miszerint kizárólag olyan intézkedéseket terjeszt az Országgyűlés elé, amelyek az adóterhelés súlypontját a jövedelmeket terhelő adókról egyre inkább a fogyasztást, forgalmat terhelő adókra, illetve a káros gazdasági hatásokat terhelő adókra helyezik át.

A fogyasztás terhelése sok előnnyel jár

A kabinet intézkedései így az élőmunkát terhelő adók csökkentésére épülnek, amelyet az adóbeszedési hatékonyság, valamint az adómorál javulásából eredő bevétel-növekedés, továbbá a fogyasztási adók szerepének hangsúlyosabbá tétele alapoz meg - érvelt Varga. A forgalmi adók meghatározó súlya azért is indokolt, mert az ilyen típusú adónemek kevésbé torzítóak és stabil az adóalapjuk, így megbízhatóbb bevételi forrást jelentenek a jövedelemadóknál. A fogyasztást terhelő adók fontos előnye a jövedelmet terhelőkkel szemben, hogy azok a megtakarításokat, a befektetett jövedelmeket nem érintik, segítve a belföldi megtakarítások képződését. A fogyasztási típusú adó nem terheli az exportcikkeket, ugyanakkor azonosan érinti a belföldön előállított és az importált fogyasztási cikkeket.

Amúgy is volt már segítség

Ugyanakkor a kormány a vállalkozók terheit is igyekszik csökkenteni: jövedékiadó-mentességgel vagy a jövedéki adó egy részének visszatérítésével segíteni működésüket. Bevezette a kereskedelmi gázolaj intézményét, mely a fuvarozáshoz felhasznált gázolaj árából literenként visszaigényelhető 17 forinttal csökkentette a közúti szállítást végző vállalkozók terheit. Emellett 82 százalékra emelte a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj jövedéki adójának visszaigényelhető hányadát, segítve ezzel az agrárgazdálkodók talpon maradását.

Az állam hiába tulajdonos, nem tud beleszóni a Mol döntéseibe?

A Mol Nyrt. irányításával kapcsolatban Varga arról tájékoztatta a képviselőt, hogy a Gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV. törvény (Gt.) alapján a részvénytársaság ügyvezetését az igazgatóság, mint a vezető tisztségviselőkből álló testület látja el. A vezető tisztségviselő feladatát önállóan látja el, e minőségében csak a jogszabályoknak, a társasági szerződésnek, valamint a társaság legfőbb szerve határozatainak van alávetve, és a gazdasági társaság tagjai (részvényesei) által nem utasítható. Így a Mol Nyrt  igazgatósági tagjainak számára senki sem adhat és nem is ad mandátumot, hiszen a Gt. alapján ez nem lehetséges - magyarázta Varga. (A honatya arra kérdezett rá, hogy "ki és milyen módon ad mandátumot a Mol igazgatóságába delegált tagoknak".)