Amíg nincsenek tömegesen beoltva a koronavírus ellen az emberek, addig a mostanihoz hasonló - azaz hibrid - életet fogunk élni. Ehhez kell a cégvezetésnek és a belső folyamatoknak alkalmazkodni. Mindenképpen fejleszteni kell a vezetők távmunkaképességeit (motiválás, fejlesztés, ellenőrzés) - nemcsak a nagyobb, hanem a közepes és kisebb cégeknél is - mondta Bakonyi Zoltán, az IFUA Horváth & Partners tanácsadója a konferencia kerekasztalán.

Tavasszal egy csapásra mindenki kikerült a komfortzónájából és többek között újra kellett értékelnie a munkához való viszonyát - állapította meg Szalay Ágnes pszichológus, a Grow Csoport szervezetfejlesztő tanácsadója, coach. A távmunka pedig a munka és a magánélet közötti határokat is összemossa. Véleménye szerint az emberek többsége nem akar egy az egyben a régi munkakörülmények közé visszatérni, sokak számára vonzó a home office hozta rugalmasság.

Évtizedes ugrás

A távmunka - bár kényszer hatására, de - néhány nap alatt látványosan berobbant és a korábban tíz év alatt elért fejlődést ismételte meg - számolt be Tóth Adrienn, a Sonrisa Informatikai Kft. HR-vezetője, a Magyar Távmunka Szövetség elnökségi tagja.

Tapasztalatai szerint amíg az első hullámban a munkavállalóknak egyszerre kellett otthonról dolgozni és óvoda/iskola híján a család életét is megszervezni, a második hullám már inkább szól a valódi home office-ról. A hibrid munkavégzés kapcsán viszont az a rossz hír, hogy kész megoldások nincsenek, azt mindenkinek magának kell kikísérleteznie. Például sok múlik azon, hogy a fontosnak tartott közösségi terek mennyire lesznek biztonságosak lesznek a jövőben.

Ha elvesznek a munkahelyi gyenge kapcsolatok a munkavállaló számára, az stresszt okozhat - tette hozzá Bakonyi Zoltán.

Az iroda nem pótolható?

Májustól lenyugodtak a kedélyek és ma úgy látjuk, hogy az irodát nem lehet teljesen kiváltani az otthoni munkával. Igaz, egyre több cég gondolkodik el azon, hogy rendszeresen heti egy vagy két napot a jövőben home office-ra kiadjon, a többi nap viszont újra az irodában zajlik - tette hozzá Szőke Viktória, a Robertson Hungary irodapiaci tanácsadója. Szavai szerint Budapesten még nem találkoztak olyan céggel, amely teljesen feladná az irodáját és az sem jellemző, hogy a külső városrészek felé indulnának a cégek.

Az ingatlan-tanácsadó többfajta hozzáállással találkozik: sokan limitálják az irodák létszámát, távolítják az asztalokat. Sok cég elzárkózik attól, hogy ne legyen mindenkinek saját munkaállomása - miközben a közösségi terek továbbra is értékesek maradnak. A területcsökkentés jellemző, mivel a home office okozta költségcsökkentés kecsegető a cégek számára. Összességében a jövő egyelőre meglehetősen képlékeny, nincsenek végleges döntések - mondta Szőke Viktória.

A konferencia kerekasztala.
Kép: Napi.hu

És mi lesz az év végi juttatásokkal?

A járvány a cégeknél talán a HR-eseknek adta a legtöbb feladatot. Sok vállalat a tavalyi, az első járványhullám idején ideiglenesen visszatartott a rendszeres juttatásokat, a költségmegtakarítás és a bevételi bizonytalanság jegyében - majd hamarosan a cafeteriához is hozzányúltak, valamint korlátozták az papírutalványok kiosztását - mondta Pászthory Andrea, az Edenred Magyarország értékesítési vezetője a Napi.hu által szervezett HR-vezetők Országos Konferenciája 2020 eseményen.

A tartós otthonlét miatt felerősödött  az online vásárlások szerepe, ehhez pedig olyan eszközökre van szükség, amelyek alkalmasak az online fizetésre.

Most javában benne vagyunk a második hullámban, bár nem tudjuk, hogy lesznek-e újabb korlátozások - fogalmazott a szakértő.

Az Edenred Magyarország kutatásai alapján az év végi juttatások kapcsán még nagy a cégeknél a bizonytalanság: 80 százalék továbbra is akar adni év végi juttatást a dolgozóknak, azt nem tudják azonban, hogy ezt hogyan tegyék. Sok munkáltató nem vagy a megszokottnál kisebb év végi céges rendezvényt szervez. Emellett nehéz a jutalmak fizikai kiosztásának megszervezése is.

Minderre megoldást jelenthet a csekély értékű ajándék alkalmazása, amely közeli hozzátartozónak is adható - mindez kártyán, amely 5 évig érvényes és a rátöltött összegnek nincs lejárata. Emellett más juttatás is kiadható ebben a formában - mondta Pászthory Andrea.

Az szja-törvény alapján évi egy alkalommal adható csekély értékű ajándék, a minimálbér 10 százalékáig (ez idén 16 100 forint), e juttatás közterhe 35,99 százalék.

Pászthory Andrea
Kép: Napi.hu

Ez a járvány a HR súlyát erősíti

Úgy látom, hogy a 2008-2009-as gazdasági válság a pénzügyi terület szerepét növelte, a mostani pedig a HR súlyát erősíti - állapította meg előadásában Bogdán Szilvia, a Nexon HR-igazgatója. A tavaszi időszakot karantén office-nak hívom, mivel ez egy kikényszerített home office volt, amelyre felkészülési időszak nélkül kellett belevágni, egyetlen hétvége alatt. A tapasztalatok szerint felértékelődött a tájékoztatás szerepe, miközben meg kellett tartani a csapatszellemet is.

A kormányzati működés vállalaton belüli leképezése jegyében mi is egy naponta összeülő operatív törzset hoztunk létre. Majd a nyár a második hullámra való felkészülés jegyében telt. Kifejezetten figyeltünk arra, hogy befelé sokat kommunikáljunk, hogy a dolgozók mindig pontosan képbe legyenek.

Most pedig a hibrid működés nagy szervezeti kihívást jelent. Komoly dilemma, hogy hosszú távra mi változik a munka világában, milyenek lesznek a munkafolyamatok, hogyan alakul át az adatgazdálkodás - tette hozzá Bogdán Szilvia.

Bogdán Szilvia
Kép: Napi.hu