Az áremelkedések hatására a magyarok döntő többsége igyekszik csökkenteni kiadásait (86 százalék) és az otthoni energiafogyasztását (85 százalék) – mutat rá az EY reprezentatív kutatása. A gyengülő piaci kereslet mellett a hazai vállalkozásoknak kiemelkedő fogyasztói élményt kell nyújtaniuk, amennyiben versenyben akarnak maradni.

A lakosság közel kétharmada (63 százalék) érzi úgy, hogy nem engedhet meg magának a jelenleginél nagyobb kiadásokat. Ennek megfelelően a válaszadók többsége többnyire az ár alapján választ termékeket (79 százalék), és kettő közül inkább a jóval olcsóbbat veszi meg, még ha rosszabb minőségű is (59százalék).

A vevők harmada (34 százalék) még kedvenc árucikkéről is lemondana, amennyiben kevesebb pénzből elfogadható alternatívával helyettesítheti. Tízből nyolcan részt vesznek pontgyűjtő akciókban (82 százalék) és igyekeznek megjavítani az elromlott holmijukat (77 százalék). 

A csökkenő fogyasztás következtében a vállalkozásoknak olyan extra szolgáltatásokat és fogyasztói élményt kell nyújtaniuk, amivel kiemelkednek a versenytársak közül, és így hosszú távon megőrizhetik a vevők lojalitása. Ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy amikor újra fellendül a kereslet, a cégünk nyertes pozícióból induljon

– hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere.

Amikre nem sajnáljuk a pénzt még most sem

A megemelkedett árak ellenére sem spórolunk a gyógyszeren, az élelmiszeren, a fűtésen vagy a melegvízen, sőt ugyanúgy vásárolunk okostelefont is. Viszont kevesebbet költünk egészségügyi szolgáltatásokra, számítógépre, cipőre és ruhaneműre, szépségápolásra, háztartási készülékekre, utazásra, valamint sportfelszerelésre. 

„A felmérés alapján vásárláskor a legfontosabb szemponttá vált az ár, valamint az ár-érték arány, és legkevésbé a reklámok vagy a márka ismertsége befolyásolja döntésünket. A megváltozott környezetben a cégek számára a kulcsfontosságú az üzleti eredményesség javítása, a vásárlói érdeklődés növelése, valamint az új piacokra való belépés"

– emelte ki Palincsár László, a EY frissen indított Brand, Customer és Marketing szolgáltatások vezetője.

 

A nők viselik a nadrágot, a férfiaknál van a pénztárca

A magyarok mintegy 80 százaléka ugyanannyi vagy kevesebb pénzből él, mint az elmúlt 2-3 évben, és csak 16 százalékuk tudta növelni a pénzügyi tartalékait. Közel 50 százalékuk tudatosnak tartja magát, ha a pénzügyekről van szó, ám a valóság árnyaltabb képet mutat