A jogsértésért 4 755 600 forint bírságot szabott ki a GVH, egyúttal eltiltotta a céget a jogsértő magatartástól.

A GVH a Telefonkönyv Magyarország Kft. 2013 márciusa és 2015 márciusa között folytatott, direkt marketing útján megvalósuló reklámtevékenységét vizsgálta. Az eljárás során bebizonyosodott, hogy a postai úton küldött ajánlatok megtévesztők voltak, mert nagymértékben hasonlítottak egy olyan számlára, amelyet egy már korábban megkötött szerződés alapján bocsátott volna ki a Telefonkönyv Magyarország Kft.

Visszaeső cég

Az ál-számlás cég visszaeső megtévesztő, ugyanis a GVH már 2013 márciusában is megbírságolta , akkor 1,5 millió forintos bírságot kapott a Telefonkönyv Magyarország Kft.

A GVH döntése szerint a kft.:

  • a meglévő üzleti partnerség álcája mögé bújva igyekezett ügyfeleket szerezni - a levélen szereplő ügyfélszám is erre utalt;
  • elvonta a címzettek figyelmét arról, hogy a két vállalkozás között még nincs szerződéses viszony - a "számlán" fizetési határidőt jelölt meg;
  • fokozta a megtévesztő hatást azzal, hogy - a levél hátoldalán - "szerződésnek" nevezte üzleti ajánlatát;
  • nem törekedett semmilyen módon arra, hogy a küldeményében található "számlát" olyan külső jegyekkel ruházza fel, amelyek legalább elbizonytalanították volna a címzetteket arra nézve, hogy valóban számlát kaptak-e - nem alkalmazott sem áthúzást, sem "minta" feliratot.

A GVH a bírság kiszabásakor a Telefonkönyv Magyarország Kft. szolgáltatása értékesítéséből származó árbevételre alapozott.

A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a vállalkozás

  • a jogsértő gyakorlatot hosszú ideig folytatta;
  • a megcélzott vállalkozások széles körét érte el a megtévesztő gyakorlattal;
  • magatartása ellentétes volt a polgári jogi jóhiszeműség és tisztesség elvével, a kötelmi viszonyokban - ideértve a szerződések létrehozását is - érvényesülő együttműködési kötelezettséggel és a szerződéskötés kialakult gyakorlatával.

A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy a cég visszafizeti a hozzá beérkező díjat azok számára, akik jelzik, hogy nem kívánják igénybe venni a szolgáltatást, és kérik a díj visszafizetését.

Ezt kell tudni a számlalevélnek tűnő, megtévesztő ajánlatokról

A GVH az elmúlt évben több versenyfelügyeleti eljárást is indított a kkv-k, illetve egyéni vállalkozók által jelzett, számlalevélnek tűnő, megtévesztő ajánlatok miatt. A GVH nagyobb fokú tudatosságot vár a vállalkozásoktól, a társadalmi szervezetektől, illetve valamely szakmai kör tagjaitól (üzletfelek), mint a laikus fogyasztóktól, ám az üzletfelek is félrevezethetők.

A GVH több esetben tett feljelentést a vállalkozásoknak fiktív számlákat küldő telefonkönyv-kiadóvállalkozások ellen a nyomozó hatóságoknál csalás bűntettének elkövetése miatt.

A GVH az ilyen gyakorlatokból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza az üzletfelek tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy a vállalkozás képviselője
• fizetés előtt olvassa el a "számla" vagy "díjbekérő" tájékoztatásait;
• ne hagyja figyelmen kívül az apróbetűs tájékoztatást sem;
• gondolja végig higgadtan, hogy valóban megrendelte-e a szolgáltatást;
• keresse elő a szolgáltatásra vonatkozó esetleges szerződését, és vesse össze a "számla" tartalmát e szerződéssel;
• fontolja meg, hogy szeretné-e cége nevét szerepeltetni online vagy nyomtatott telefonkönyvben, illetve egyéb adatbázisban;
• bármilyen bizonytalanság esetén keresse meg a számlának tűnő dokumentum "kibocsátóját", és kérjen írásbeli tájékoztatást.

Mindezekre is figyelemmel a GVH 2015. október 20-án Gondolja Végig Higgadtan elnevezésű figyelemfelhívó kampányt indított.

QP | Quality Placement