A Napi Gazdaság keddi számának cikke

− Pénzügyi szempontból milyen évet zár a TV2?
− A tévés piac- és reklámgazdaság is nehéz helyzetben van, a TV2 árbevétele olyan arányban fog csökkenni, mint amilyen mértékben a teljes televíziós piac zsugorodik. Biztató viszont, hogy az utolsó negyedévben sikerült növelnünk piaci részesedésünket, így a vártnál jobb évünk lesz. Ebben komoly szerepe volt annak, hogy a nem reklámszpot jellegű bevételeink − tehát a termékelhelyezés, szponzoráció −  több mint 15 százalékkal megnőttek. Ez azért is fontos, mert árbevételünk 25 százalékát az ilyen bevételek teszik ki. Mindeközben az év során elég szigorú strukturális átalakítást hajtottunk végre, ami megtakarításokat is hozott, s ezek eredményeként pozitív EBITDA-tartományban tudtuk tartani a céget.

− Az illúzió, hogy középtávon a TV2 mérleg szerinti eredménye is a pozitív tartományba kerüljön?
− A TV2 legnagyobb tartalmi előnye a filmkapacitás, ami nagy számviteli hátrány is egyben, mivel hosszú távú filmvásárlási kötelezettségeink vannak. A profitabilitásunk szempontjából mindazon tételek, amelyek EBITDA "alatt" vannak, komoly terhet jelentenek, és emiatt nehezen változhat a nyereségességünk. Ez egy adottság, amivel egy-két évig még számolnunk kell.

Jövőre lesz érezhető az átszervezés hatása

− Az átszervezés során munkatársaktól is megváltak. Várható-e további létszámleépítés?
− Most zárult le a csoportos létszámleépítés. Ennek szerves eleme volt az átalakítás, ami sokkal rugalmasabbá, karcsúbbá tette a szervezetet, miközben hárommillió euró értékű technológiai beruházást is végrehajtottunk. Mindezek kellettek ahhoz, hogy a csoportos létszámleépítéssel ennyire "megszorítsuk" a szervezetet, aminek végső hatását inkább jövőre fogjuk érezni. A költségcsökkentés során azonban nem szüntettünk meg műsorokat, a felszabaduló forrásokat pedig főleg a filmekre, illetve új műsorokra fordítjuk.

− A költségcsökkentés kapcsán már korábban is szóba került, hogy bizonyos műsorok külső gyártásba kerülnek. Folytatódik ez a gyakorlat?
− A központosított beszerzési osztályunk minden beszerzést tendereztet. Esetenként, műsoronként, műsortípusonként döntjük el, hogy az egész műsor vagy részegységei kerüljenek-e külső gyártásba, a kiszervezetteket pedig megpályáztatjuk. Ezek mind meghívásos tenderek, a beérkezett ajánlatok alapján döntünk arról, hogy melyek azok a részegységek, amelyeket érdemesebb bent tartani, illetve kivinni. A Megasztár például belső gyártásban készül majd, csak kisebb részegységeit szervezzük ki, míg az Összeesküvők nagyobb részben külső gyártásban készül.

Búcsú a valóságshow-któl?

− A Megasztár a TV2 húzó műsora volt mindenkor, az újabb sorozat indítását korábbra tervezték. Miért csúszik a széria és mikor indul?
− Az újabb Megasztár február közepén indul és május végéig tart − sokkal több lesz, mint egy egyestés műsor. Egy ekkora horderejű márka tematikát ad majd egész hétre, s ezzel "lefedjük" a tavaszunkat. Egyrészt költségtakarékossági okokból csúsztattuk el őszről a műsort, másrészt nagyon bíztunk az Összeesküvők sikerében. A jövő tavaszi műsorstruktúrában a stabilitásra törekszünk, és olyan elemeket hozunk vissza, amelyek az idei tavasszal jól működtek. Így például minden korábbinál hosszabb, egyórás lesz a Tények, megnő az Aktív adásideje is, ezek mellett régi formátumokat elevenítünk fel (ilyen például a Totalcar), és több társadalmi felelősségvállalásnak is tekinthető műsorral jelentkezünk.

− Említette a filmeket, amelyek előnyt és terhet is jelentenek.
− A filmek azért fontosak, mert úgy tűnik, hogy az Összeesküvők és a ValóVilág párhuzamos futása miatt a klasszikus valóságshow-k kiégtek. Azon túl ugyanis, hogy az Összeesküvők nem hozta a várt eredményeket, a többi csatorna hasonló műsorainak nézettsége is csökkent a korábbiakhoz képest. A nézettségi adatok azt jelzik, hogy az emberek elfordultak ettől a formátumtól és a filmek irányába nyitnak. Ebből a szempontból a TV2 kedvező helyzetben van, hiszen Magyarországon a csatorna rendelkezik a legnagyobb filmkapacitással: négy nagy hollywoodi stúdióval van szerződésünk, ami persze hihetetlen költséget jelent, de egyben előnyt is. Elkezdtük elővenni a nagy filmeket, vadonatúj mozifilmek és sorozatok kerülnek képernyőre (a TV2 mellett a FEM3-on és a PRO4-en is).  És bár nem a filmcsomaghoz kapcsolódik, de ha már szóba hoztuk a filmeket: a TV2 legújabb koprodukciója, az S.O.S Love! testesíti meg a csatorna új irányát: fókuszban a kasszasikerek a legmodernebb technológiával.

− Azt mondta, kiégtek a valóságshow-k. Ezt nem lehetett látni akkor, amikor néhány hónapja elindultak?
− A konkurens csatornán futó ValóVilág tavasszal nagyon jól teljesített, ami azt sejttette, hogy ebben még több szezon van. Tévedtünk. A nemzetközi formátumpiacon a legsikeresebb műsoroknak van valóságelemük, így amikor formátumot kerestünk, azért került napirendre a Perfect Bride, mert a valóságelem mellett az anyák, anyósok jelenléte miatt van benne egy csavar is. Aztán bebizonyosodott, hogy az effajta párkereső, családi intrikákkal színesített műsor bizonyos célcsoportnak nem elég vonzó. Az Összeesküvők a kereskedelmi szempontból nagyon értékes fiatal, bevásárló nők körében nagyon népszerű, de a férfiakat teljesen elveszítettük ezzel. Ugyanakkor a képernyőn kívül, vagyis például az internetes letöltéseknél, Facebook live streamnél nagyon jól működött a műsor. Ha tisztán az Összeesküvők megtérülését nézem, akkor azt mondhatom, hogy pénzügyi szempontból jó befektetés volt, hiszen rengeteg újszerű szponzoráció kapcsolódott hozzá, ami jó esettanulmány a médiatörvény adta lehetőségekre.

A tulajdonos kivár az eladással

− A TV2 tulajdonosa két kisebb csatornát is működtet Magyarországon. Ezek hogyan teljesítenek?
− Egy több mint száz magyar nyelvű csatornával rendelkező piacon nagyon nehéz új adóval megjelenni, disztribúciós helyeket elérni, ráadásul mindkét televíziónk nagyon fiatal: a FEM3 tavaly januárban, a PRO4 pedig idén januárban indult. A FEM3 lefedettsége már elérte azt a szintet, hogy érdemes komoly tartalmakba invesztálni, ezért néhány hete új műsorstruktúrával jelentkeztünk a csatornán, aminek eredményeként ötven százalékkal nőtt a nézettség. A PRO4-nek sokat hozott nézettségben és lefedettségben is a Bajnokok Ligája, itt januártól indulunk új műsorstruktúrával.

− A tévés piacon általában egyre nagyobb hangsúly kerül a kis csatornákra. Tervezi-e a TV2 tulajdonosa továbbiak indítását?
− Tartalmunk lenne rá bőven, bármelyik napon el tudnánk indítani nem egyet, nem is kettőt. Az a nagy kérdés, hogy a disztribúciós piacon hol lenne a helyük, mennyi idő alatt épülhetne fel a terjesztés, s nem utolsósorban azt is meg kellene nézni, hogy egy csökkenő reklámpiacon hol lenne a helye újabb csatornának. Most a meglevők erősítésére koncentrálunk, de amikor szükségét látjuk, és van mögötte üzleti racionalitás, akkor bármikor tudunk csatornát indítani.

− Időről időre felröppennek olyan hírek, hogy a TV2 tulajdonosa eladná a csatornát. Vannak-e most ilyen szándékai a tulajdonosnak?
Kockázati tőkebefektetőről van szó, amely nyilvánvalóan előbb-utóbb el akarja adni a csatornát, az a kérdés, hogy mi a megfelelő pillanat. Év elején egy központi tender keretében a Benelux államokban lévő tévéket eladták, a skandinávokat viszont nem. Abban a kalapban nem volt benne Magyarország és Közép-Kelet-Európa. A tulajdonos tehát bízik abban, hogy el fog indulni ez a piac, és sokkal értékesebbé válnak a csatornák. Nincs tudomásom arról, hogy ilyen jellegű egyeztetések folynának, de ahogy említettem, kockázati tőkebefektetőről van szó. Számunkra úgy tűnik, a tulajdonos bízik a csatornában − mi pedig abban bízunk, hogy a csatorna portfóliószinten növekedési pályára áll. Ettől nem vagyunk messze. A TV2-t az elmúlt években az őt megillető piaci részesedése alatt kezelték, a mostani visszajelzések alapján viszont pozitív elmozdulás figyelhető meg. Ennek bizonyítéka az utolsó negyedév.

− Végezetül: mire számít a médiapiacon?
− Megfigyelhető, hogy a gazdasági válság közepette az emberek nem mondják le kábel-előfizetésüket, és egyre több időt fognak a tévék előtt tölteni. Eközben a korábbiakhoz képest is olcsóbb lesz a televíziós reklám, aminek következtében a hirdetők még jobban a tévé felé fordulnak. Mindaddig, amíg a piac nem indul el, szinte egy médiatípusossá válnak a médiamixek, és ez a tévé lesz.