Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

KSH adatai szerint 2022 végén átlagosan 305 ezer forintba fájt a jogosítványszerzés, ami sokkal nagyobb összeg a 2020 decemberi, 216 300 forintos átlagos számladíjhoz képest. Az összköltség persze meghaladhatja a fél millió forintot is a plusz órák és vizsgák számától függően.

Jovánovics János, a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke a 24.hu-val közölte, tapasztalataik szerint

500 ezer forintnál is többet kell költeniük a tanulóknak, mire megszerzik a B kategóriás jogosítványt.

  • Elméletben elég lenne 29 vezetői órát venni, hogy a vizsgával együtt meglegyen a kötelező 30 levezetett óra,
  • de a gyakorlatban ez közelebb van az 50-60 órához, ami több mint százezer forintot adhat hozzá a költségekhez.
  • Bukás esetén az újabb 50-100 ezer forintos pluszköltséggel is számolni kell.

Az idősektől elvennék a jogosítványt, a fiataloknak korlátozva adnák

Szigorú a közvélemény. Ha az autóvezetési alkalmasság szóba kerül, gyakran a forgalomban bizonytalanul kóválygó idősekről, illetve a bedrogozva száguldó és villanyoszlopra tekeredő fiatalokról esik szó. Alábbi írásunkban utánajárunk, hol lehet az igazság, illetve milyen közlekedésbiztonsági tervek vannak ebben a megosztó ügyben. Bővebben>>>

Luxus a jogosítvány

Ahogy az mindig is lenni szokott, a vidéki árak alacsonyabbak a fővárosi szinthez viszonyítva, viszont az extrém drágulás spórolásra készteti az embereket, így jóval kevesebb a tanulóvezető.

Az áremelkedés miatt a tavalyi év ezen időszakhoz viszonyítva körülbelül 30-40 százalékos visszaesés tapasztalható a tanulók számában – ismertette az adatokat Jovánovics János.

A szakoktatók a forgalomkiesésre még magasabb árak bevezetésével reagáltak, hogy behozzák a bevételkiesést, mivel kiadásaik is nőttek a kata-módosítás, a szervizdíjak és az üzemanyagárak drágulása miatt.

Nem érné meg árversenybe bocsájtkozniuk, miközben Jovánovics szerint a szakma iránt elkötelezettek kitartanak, ameddig csak bírnak.

Gyakorlati képzésre már nem futja a szülők zsebéből

Mivel a fiatalok mielőbb szeretnének vezetői engedélyt szerezni, a tanulók átlagéletkora nem nő, ugyanakkor van egy egészen új trend is a piacon.

Legfrissebb tapasztalataink alapján a 20 év alatti tanulók szülei megfinanszírozzák az elméleti képzés díját és a vizsga díját, tekintettel arra, hogy állami támogatással visszaigényelhetnek 25 ezer forintot. Az elméleti vizsga után viszont nem minden szülőnek van lehetősége kifizetni a gyakorlati képzést, így a tanulók élnek a jogszabály adta lehetőséggel, amelynek értelmében 2 év áll rendelkezésére, hogy a gyakorlati képzést elvégezzék és ezt követően a vizsgát letegyék

– részletezte a Magyar Autóközlekedési Tanintézetek Országos Szövetségének elnöke.

Jovánovics szerint ez sok autósiskolának gondot okoz majd, mert bevételük átmenetileg nem keletkezik az ilyen utat választó tanulóktól. 

Hiányoznak a buszsofőrok, nem csábítja őket a 700 ezres fizetés sem

Folyamatosan csökken a járművezetők száma, ezért kiemelten kezeli a toborzást a BKV Zrt. A létszámhiány miatt kieshet több buszjárat a forgalomból, aminek megelőzését már próbálták magasabb fizetésekkel orvosolni, de egyelőre nem sikerült pótolni a munkaerőt. Bővebben>>>

Küszöbön a tömegközlekedési káosz

A szakember kiemelte, népgazdasági és tömegközlekedési problémához vezethet, hogy a tehergépjármű-vezető és buszvezető tanfolyamokra jelentkezők száma gyakorlatilag a földbe állt. Szerinte a tavalyi év ugyanezen időszakához képest 90 százalékkal zuhant vissza az érdeklődők száma, ami nagyon súlyos.

Amennyiben az állam nem hoz létre egy ésszerű támogatási formát a buszsofőr és teherautó-vezető képzésre, akkor komoly problémák adódhatnak a személyszállítási és teherszállítmányozási területen. Igény lenne a képzésekre, csak a tanulók ezeket nem tudják megfizetni.

Sofőrhiányra megoldására kényszerűen indiai nők szállíthatnak majd elektronikai eszközöket és postai küldeményeket Európa-szerte, így hazánkban is.

A Baton Transport Hungary, a dán Baton Transport szállítmányozási cég leányvállalata első körben 25 olyan indiai nőt keres, akik teherautó-sofőrként dolgoznának Magyarországon. Ha a program sikeres lesz, akár 800 indiai nőt is felvennének a következő öt évben.

Úgy ácsingóznak a cégek a munkaerő iránt, mint talán még soha

Inkább a munkaerő megtartására koncentrálnak, leépítésekre a többség gondolni sem mer. A bérezési rendszert is át kell gondolni, mert lassan tarthatatlan lesz a helyzet. Bővebben>>>