A hvg.hu birtokába került bizottsági dokumentum tételesen felsorolja, mit kérhet az EU-IMF a 10-15 milliárd eurós hitelkeret-megállapodás megkötéséért. A feltételek javát a Magyarországra vonatkozó májusban közzétett országspecifikus ajánlások képezik, de Brüsszel várhatóan további feltételeket is szabhat. A kritériumok mindenekelőtt az államadósság hiányának csökkentésére, a befektetői környezet javítására, valamint a munkaerő-piaci és oktatási hátrányok ledolgozására összpontosítanak. Olyan tételek szerepelnek benne, mint az alacsony jövedelműek adóterheinek mérséklése, az ingatlanadó bevezetése, a bankadó csökkentése, illetve a válságadók kivezetése. A hvg.hu-nak nyilatkozó diplomáciai forrás arra hívta fel a figyelmet, hogy a felsoroltak várhatóan a tárgyalások maximumát képezik majd, s mintegy étlapnak tekinthető a politikai alkudozás megkezdése előtt.

Az EB szeretné pontosan tudni, hogy a kormány hogyan képzeli az ország kivezetését a túlzottdeficit-eljárás alól, és milyen strukturális átalakításokat kész vállalni ennek érdekében. A Bizottság elvárja, hogy a kormány bemutassa, a középtávú költségvetési célokat pontosan miként szeretné megvalósítani. Brüsszel a költségvetési sarokszámokat és a kormány gazdasági előrejelzését túlzottan optimistának tartja. Az EB várhatóan azt kéri, hogy a magyar parlament addig ne szavazzon a jövő évi nemzeti költségvetésről, amíg arról a kormány képviselői az IMF és az EU szakembereivel nem konzultálnak. Az Orbán-kabinet tervei szerint azonban még csütörtökön, a nyári rendkívüli ülésszak utolsó napján elfogadják a képviselők a büdzsé fő számait, az azon belüli átcsoportosításokról, a képviselői módosítókról csak ősszel döntenek.

Az EB a költségvetési tervezésre és a Költségvetési Tanács hatáskörére vonatkozóan kritizálja a gazdasági stabilitásról szóló sarkalatos törvényt, és annak módosítását kérheti. Így elvárja, hogy a törvény pontosan definiálja a költségvetéshez kapcsolódó középtávú kitekintés szabályait, mert jelenleg nincs erre vonatkozó egyértelmű törvényi elvárás, és ezt a kormány rendszeresen kihasználja. A Bizottság emellett azt is nehezményezi, hogy a Költségvetési Tanácsnak csak javaslattételi joga van a többéves költségvetési kitekintéssel kapcsolatban, így nincs érdemi ráhatása, ha a kormány helytelen költségvetési pályát rajzol fel. (Ugyanakkor néhány pozitív változást a KT hatáskörének bővülésével kapcsolatban az EB is elismer.)

A Bizottság a foglalkoztatási helyzet javítása érdekében az alacsony jövedelműek adóterheinek mérséklését szeretné látni, melyek a 2011-2012-es adójogszabály-változások nyomán növekedtek meg. Ugyanezért az EB továbbra is kiemelten kezelné a nők munkaerő-piaci részvételének elősegítését - ehhez a családokra vonatkozó szociális juttatások rendszerét is hatékonyabbá tenné Brüsszel. Az EB azt is szeretné, ha a közmunkaprogramok mellett nagyobb hangsúlyt fektetne a kormány a munkaerő képzésére, átképzésre, munkahelyteremtésre és a korlátozott munkaképességűek munkához juttatására. Emellett a nemzeti romaintegrációs stratégia megvalósítását is látni szeretné.

További nehézséget jelenthet a tárgyalások során, hogy az Orbán-kormány nemrég a kkv-k, valamint a kisadózók támogatására adó- és járulékcsökkentő javaslatokat tett közzé, de ezek költségvetési fedezete még nem pontosan ismert. Brüsszelben emiatt attól tartanak, hogy az akár több százmilliárdos költségvetési kiadás is fedezet nélkül a levegőben marad.

A Bizottság szeretné elérni, hogy a cégekre nehezedő adminisztratív terhek csökkenjenek, a kormány számolja fel a nagyvállalatokat sújtó piactorzító szabályokat, valamint célzottan támogassa az innovatív kis- és középvállalkozásokat. A bankadó felülvizsgálatát is kérhetik: mértéke nem haladhatná meg a 0,5 százalékot és középtávon harmonizálnia kell a formálódó európai tranzakciós adóval. A kiszámítható adórendszerről szóló fejezet részeként a távközlési adó EU-konformmá tételét, valamint a válságadók kivezetését is elvárja Brüsszel.

Azért, hogy a költségvetés egyensúlya ne boruljon fel, a Bizottság szerint a kormány mérlegelhetné az energiaadók növelését vagy az ingatlanadó kivetését. (Amint arról beszámoltunk, a lapunk által megkérdezett elemzők sem zárják ki az ingatlanadó bevezetését, ám lehet, hogy végül az önkormányzatokkal vitetik el a balhét.)

Az oktatás terén a Bizottság a korai iskolaelhagyók számának visszaszorítását, valamint a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok oktatáshoz való hozzáférését segítő stratégia kidolgozását várja el, beleértve azt is, hogy ezt milyen forrásból kiviteleznék. Új elem az országspecifikus ajánlásokhoz képest, hogy az EB szerint a kormánynak tervet kellene elkészítenie, melyben körvonalazza, hogy milyen intézkedések szükségesek annak érdekében, hogy a felsőoktatási törvény, valamint a keretszámok megváltoztatásával összefüggésben a felvételizők és az egyetemet, főiskolát befejezők száma ne csökkenjen.

Brüsszel továbbra is vár arra, hogy a kormány a közösségi közlekedés költséghatékonyabbá tételére vonatkozó reformot hajtson végre. Ezzel kapcsolatos új elem, hogy a Bizottság mind a tömegközlekedési, mind az energetikai szektorban a még állami kézben lévő vállalatok privatizációját is szeretné kiharcolni - amely kényes téma lehet a kormány központosító törekvései ismeretében. Emellett az energiaszabályozó hatóságok függetlenségének biztosítását, és ezen keresztül a rögzített energiaárak felszámolását is napirendre venné az EU.

Milyen hitelre pályázhatunk?

Az eurózóna országainak a már elfogadott új szabályok szerint az EB országspecifikus ajánlásait mindenképpen tükröztetniük kell a következő évi költségvetési tervezetükben. Az eurózónán kívüli uniós tagországokra vonatkozó szabályokra csak júniusban tett javaslatot az EB, és arról még nem is tárgyalt a Tanács. A tervezetben az áll, hogy a tagállamok háromféle pénzügyi konstrukció közül választhatnak majd: rendelkezésre bocsáthat az EU a számukra egyszerű hitelt (loan), elővigyázatossági hitelkeretet választható, könnyített feltételekkel (precautionary conditioned credit line, PCCL) és elővigyázatossági hitelkeretet nehezített feltételekkel (enhanced conditions credit line, ECCL). A PCCL-hez hat feltételnek kell megfelelni egyszerre, továbbá ha csak egy részét is lehívja az igényl tagállam, automatikusan a nehezített feltételek lesznek érvényesek.
Az említett hat feltétel között szerepel, hogy a hitelfelvevő az EU országspecifikus ajánlásait maradéktalanul vegye figyelembe. (A Magyarországra vonatkozó ajánlásokkal a legutóbbi június végi EU-csúcson Orbán Viktor egyébként maradéktalanul nem értett egyet). Az államháztartás hiányát fenntarthatóvá kell tenni, a túlzottdeficit-eljárás alatt vállaltakat pedig teljesíteni kell. Feltétel még, hogy az ország képes legyen a piacokról finanszírozni magát, az ország folyó fizetési mérlege fenntartható legyen, a bankrendszer pedig stabil. Noha ezek a szabályok még csak bizottsági javaslatként léteznek, a hvg.hu forrása szerint várhatóan ezek szellemében dönt majd Brüsszel Magyarország hitelkérelme esetében is.