A költségvetés és a fuvarozók is jobban járnának azzal, ha az Országgyűlés még ebben a kormányzati ciklusban 8 forinttal csökkentené a gázolaj literenkénti jövedéki adóját - jelentette ki Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkár-helyettese azon a rendezvényen, ahol a GPS- és vagyonvédelmi szolgáltatásokat nyújtó Secret Control Kft.-vel kötött együttműködési megállapodást jelentették be.

Erre az áfás fogyasztói árat 10 forinttal mérséklő lépésre az EU által elvárt jövedékiadó-tartalom figyelembe vételével volna lehetőség.

A parlament elé tavaly nyáron beterjesztett adótörvények mellékletéből ugyanis az derül ki, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) a jövedékiadó-emelés tervezésekor 295 forintos euróárfolyammal számolta át az EU által 2010 január 1-jétől 33 cent/liter mértékben elvárt adót - mondta Karmos.

Az EU által október 1-jén közzétett hivatalos euróárfolyam viszont csak 270 forint, a két kurzus különbözetéből adódik a több mint 8 forintos differencia, amivel a hazai jövedékiadó-mérték meghaladja az uniós elvárást.

A hazai fuvarozókat ráadásul e téren az is versenyhátrányba hozza, hogy több országgal szemben Magyarország nem kért halasztást az elvárt jövedékiadó-mérték elérése tekintetében - eközben Ausztriának például még van két éve erre.

A PM álláspontja szerint a fogyasztáshoz kapcsolódó adók növelése teremti meg az szja-csökkentés fedezetét. Az MKFE számításai szerint a gázolaj terén - ha nem csökken a jövedéki adó - nem lesz többletbevétele a költségvetésnek, a tavalyi, összesen mintegy 200 millió literes forgalom egy része ugyanis áttevődik majd külföldre.

A benzin esetében más a helyzet, ott valóban várható többletbevétel a magasabb jövedéki adóból, így érthető a közteher emelése - állítja az egyesület.